View Single Post
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Kullfilteret må jo ha noe å si for resultatet på ølet, siden det er det som hindrer at oksygen kommer inn i spannet, og kan eventuelt infisere brygget?

ONtopic:

Har nå gått 6 dager siden jeg satt det første brygget: Australian Pale Ale
Åpnet lokket nå nettopp. Det luktet øl, men når man luktet nærmere, så luktet det veldig sterkt, med en hint av gjærlukt. Er dette tappeklart?
Vis hele sitatet...

Hva TROR du en vannlås primære oppgave er? Luft ut, ikke inn. Kullfilter gjør INGENTING med sluttresultatet.

Jeg ville latt den stå 7-10 dg, ikke mindre. En uferdiggjæret vil smake søtt og dårlig. Å la den litt for lenge enn for kort er bedre. Men for lenge (+4 uker) vil føre til at gjærsedimentene synker til bunnfallet, dermed blir det vanskelig for ettergjæring på flaske til å fungere optimalt. Da må du evt tilføre friskt gjære.

Ugg, fikk ikke redigert innlegget før 5 min var gått:


Det er forøvrig også grunnen til hvordan man ikke skal filtrere ølen etter tilsetting av gjær, du ønsker gjærsedimenter over på flaskeølet ditt sånn at kullsyre kan dannes.

Kakelekk: Til info så er mesteparten av sukkerstoffet å finne i malten. Man bør ikke bruke vanlig sukker med mindre man liker dårlig pils. Med dårlig med jeg utradisjonel og søtlig smak, uavhengig av hvor lenge du lar den gjære.

Det er forøvrig mange feil i guiden din. Du burde også vektlagt viktigheten av desinfisering, og hvorfor dette bør gjøres i tillegg til vanlig vasking av utstyr/flasker.