View Single Post
True phreak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Israel (vel, sannsynligvis Israel.. det er ikke bevist eller bekreftet.. noen gjorde det iallefall) festet bilbomber på bilene til sivile forskere som jobbet på Bushr-reaktoren. Sentrifugene som vi har vært så bekymret for befinner seg ikke engang i nærheten av Bushr (de er i nærheten av Qom om jeg husker riktig), så det er ikke sjans for at disse forskere kan betraktes som militære mål. Det var bevisst taktikk for å skremme dem. Det er omtrent definisjonen på terrorisme.
Vis hele sitatet...
Regnes plutselig Israel som et vestlig land? Tror du virkelig de rammede landene drar fellestrekk mellom "oss" og "dem"? Annen religion, annen kultur, helt annen del av verden.


Når vi traff bevisst valgte å treffe et bryllup i Pakistan, så er ikke det heller et militært mål. Vi angreper sivile, men unnskylder oss alltid med at de egentlig er slemme, og at vi ville jo ikke drepe sivile.. men fortsatt gjør vi det.
Vis hele sitatet...
Nå har det faktisk kommet frem i nyere tid at den tidligere regjeringen i Pakistan sanksjonerte disse handlingene; De samarbeidet tett med amerikanerne om å ta ut terrormål, men i situasjoner hvor deres egne sikkerhetsstyrker ikke hadde mulighet til å aksjonere hurtig nok, ga de grønt lys til å iverksette droneangrep.

Dessuten er det vesensforskjell mellom sivile tap i krigssituasjoner, og umotiverte angrep på sivile. Nå har ikke alltid amerikanerne hatt sitt på det rene (ref: Vietnamkrigen spesielt), men de går uansett ikke direkte til krig mot ubevæpnede personer. Det gjør terrorister.

.. jeg må¨også ærlig innrømme med at jeg sliter med å se forskjellen på lidelsene vi har påført den Irakiske sivilbefolkningen og lidelsene påført ofrene for 9/11, Madrid-bombinga og nå Boston-bombinga.
Vis hele sitatet...
Graden av lidelse er lik for hvert menneskeliv som går tapt; Venner og familie sørger uansett, men omfanget er vidt forskjellig. Irak har lidd langt mer. Men man må også ta signaleffekten med i betraktningen; En velutført terroraksjon er et direkte angrep på en nasjons trygghetsfølelse, og det er en kurve som er eksponensielt avtagende; Et bombeangrep i Kabul har ikke like stor effekt som et bombeangrep på Karl Johan 17. Mai.

Men man må også kunne påpeke at menneskesynet, og den antatte verdien av menneskeliv er langt høyere her i vestlige land enn i de fleste asiatiske land. Jeg har selv vært en del ute og reist, og i mange regioner er ikke verdien av et menneskeliv høyere enn vannet vi bærer i kroppen.

Utover det synes jeg resten av posten din var særdeles lite intelligent.