View Single Post
Nå må du skille mellom det å være klar over at det eksisterer forskjellige land i Asia og det å anerkjenne de enorme kulturelle og sosiale forskjellene en finner der. Enhver nordmann er klar over at det finnes muslimer i Pakistan så vel som i Egypt, det stopper ikke skremmende mange av oss fra å se på dem som to sider av samme sak. Analogt til dette vet nok de fleste muslimer at USA og Tyskland er to forskjellige land, uten at de nødvendigvis bryr seg nevneverdig om at landene fører vidt forskjellig utenrikspolitikk og er folk med svært avvikende verdisyn og kultur. Vi i Norge liker å anse oss som svært forskjellige fra eksempelvis USA, men å tro at vi er det i den muslimske verden sine øyner er like naivt som å forvente at en nordmann er bevisst på kulturelle forskjeller mellom Pakistan og India
Vis hele sitatet...
tja, alt jeg kan si er at jeg og en betydelig andel av folk jeg har snakket med andre kulturer om er faktisk beviste om det. Jeg tror dessuten at du har litt for mye tro på trådstarter sin sammenlikning om nordmenn-asia-kultur, da din post er mer balansert.

Jeg tror det er du som missforstår her.
Vis hele sitatet...
nei jeg bare satte det litt på spissen fordi jeg syntes at trådstarter sin sammenlikning er for drøy til å trekke alle over en kam.

At noen har et mer nyansert bilde på konfliktene de deltar i er ingen hemmelighet, på samme måte som at det ikke er noen hemmelighet at det finnes vellykkede, integrerte irakere i Norge.
Vis hele sitatet...
nettopp og det er jo nettopp det som tilbakeslår trådstarter sine argumenter.