View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er ikke så nysgjerrig på religionen i seg selv, men jeg er nysgjerrig på folk, hvordan de tenker og hvordan de forholder seg til livet sitt. De fleste ateister virker nesten aktivt uinteressert i å se noe fra religiøses perspektiv eller i å forstå hvordan de tenker. Det er litt paradoksalt, siden dette ofte er folk som er nysgjerrige på det aller meste annet. Det er vel først og fremst nedlatenheten jeg reagerer på. Folk har ulike måter å forholde seg til eksistensen sin på, og ulike grunner til det. Langt i fra alt er spesielt rasjonelt. Heller ikke for ateister.


Å blande politikk og religion har aldri vært en god idé. Ellers tror jeg ikke folk i vesten nødvendigvis har så mye mindre behov for noe strukturere meningen med tilværelsen rundt enn det folk i Zimbabwe har. Det er ikke materielle behov som dekkes her. Selv om noen styreformer faktisk har vist seg å dekke noe av det samme behovet som religion gjør. Det er en svakere sammenheng mellom religiøsitet og lykke her enn i de fleste andre land.
Vis hele sitatet...


det er jeg også, og det er derfor du og jeg stort sett er enig her på bruket, mitt inntrykk er at du og jeg stort sett higer etter nettopp det, å se ting fra ulike perspektiver. Stranger sin ros av deg her i går er f.eks, noe jeg stiller meg 100% bak!

derfor synes jeg det er rart din første innskytelse er å konkludere med at jeg ikke har prøvd. Jeg har alt fra moderate kristne til religiøse fanatikere i nær familie, har diskutert masse på vennlige premisser med mange kristne jeg har støtt på, lest mye kristenlitteratur, prata med prester, krangla med Ludvig Nessa, and the list goes on. Jeg var kanskje mer tilbøyelig til å være enig med deg før og jeg skal ikke påberope meg å være noen rasjonell bauta selv til tider, men det er så mye som faller bort av interessante perspektiver så fort guden med stor G kommer inn i bildet. Hvis du uttalte deg på generelt grunnlag om ateister og ikke meg spesifikt så beklager jeg min egen antagelse men du har helt rett, i det siste er jeg blitt aktivt uinteressert fordi jeg ikke har klart å finne noe av interesse i min søken. Hvem vet, kanskje det endrer seg og ja, du skal ha for at jeg sikkert oppfattes nedlatende akkurat her men jeg gidder ikke ljuge heller, særlig fordi dette er et anonymt forum. Og det er jo ikke som jeg ikke forstår _hvorfor religiøse er religiøse heller, jeg bare synes det er sørgelig at det der skal prege så mange liv i så stor grad og flytte fokus fra mye mer interessante ting.

Jeg tenker forøvrig ikke bare på materiell velstand, men også det faktum at vi har tilgang til en del ting, verktøy og redskaper man ikke akkurat blir undervist om på Harare VGS.
Sist endret av equimanthorn; 6. januar 2021 kl. 02:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.