View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
Jeg kan ikke fatte hvorfor mennesker i 2020 tror på gud, ånder, spøkelser eller noe som helst i de lignende baner.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor så mange spiser opp alle løgnene til Donald Trump. Eller hvorfor noen (egentlig ganske mange) fortsatt tror at jorden er flat.

Jeg føler jeg halvveis kan forstå hvordan mennesker tror på ting som ikke er sant, at det har noe med hjernen vår og hvor mange mangler evnen til å se kritisk på ting. Det gjør at selv det villeste ting i verden kan oppleves som ekte for personen som blir utsatt for noe slikt.
Hallusinasjoner et et godt eksempel på kapasiteten hjernen vår har til å få ting til å virke ekte, hvor det overstyrer flere fysiske sanser som de aller fleste er vant til å ha 100% kontroll over.

Sammenlignet med psykose og hallusinasjoner, så vil jeg jo påstå at det å tro på gud, spøkelser, jesus og slike ting er et relativt mildt tankespill hjernen spiller på den som tror i forhold.

Jeg tror også at det ikke finnes noen som tror på spøkelser helt uten videre. Jeg tror det har en sammenheng med sosialt lag og interesser. En som syntes åndenes makt er spennende for eksempel har nok mye større sannsynlighet for å "møte på et spøkelse" enn én som avfeier det hele som tøv.
Hadde spøkelser vært ekte burde det vært mange flere "ikke troende" som også kom ut av skapet og fortalte om hva de hadde sett.

Å tror på spøkelser er ihvertfall stort sett ikke skadelig.
Religion derimot.. Tenk all den døden, ødeleggelsen, volden og misbruket religioner står for gjennom tidene til menneskeheten og fortsatt står for.