View Single Post
Leie: 6000
Strøm om ikke inkludert: Ca 1000\mnd i snitt, nettleie inkludert
Mat og husholdning: 2500 minimum
Internett: 400
Telefon: 250
Buss\transport\etc: 1000
Uteliv\alkohol: 1000
Sum: 12150 hver måned

Alt annet kommer i tillegg, som gaver, ting til leiligheten, hva som helst.

Hvis du skal starte på bar bakke må du jo ta opp et lite lån så du får kjøpt noen møbler. Du får de vanlige ting (kjøkkenbord, stoler, stuebord, div) billig på fretex og lignende, men du må ta opp et lån til de større tinga, som seng, sofa, tv, komfyr, kjøleskap, vaskemaskin. Noen av disse tingene kan være inkludert i leie, men det er ikke så vanlig. Da må du brått leve med et lån på ca 30 000. Betale 500-1000\mnd i 30-60 mnd før renter.

Del hver sum på 4 så har du hva du har å bruke hver uke. Del det igjen på 7 så har du det du kan bruke hver dag.

Dette er ikke unormal økonomi hvis du skal ha et helt vanlig, greit liv. Noe mindre enn dette blir kjedelig og monotont. Jeg har sikkert glemt noe også.

Men ellers så er det ikke så store utfordringer. Du kan jo bare ligge på en seng og lese blader hele dagen om du vil det. Alt kommer ned til deg selv og hva du vil få ut av livet. Det er en stor glede å bo for seg selv.

Den ene store utfordringen som er svært lett å ta for gitt, er naboene. Du kan få hva som helst som nabo. Det er best å ikke ha dem, velg heller et littegrann shabby sted med ingen nabo, enn å ha en nabo i en kjempeflott leilighet. Jeg ville gjort det. Da slipper du å -hele tiden- føle at du må gå på eggeskall for å holde freden, må lage avtaler, ta hensyn døgnet rundt. Det er vel derfor du vil flytte, regner jeg med.

Hvis du skal ordne deg jobb, anbefaler jeg deg veldig sterkt å bo nærme jobben.
Sist endret av Taurean; 20. april 2013 kl. 04:31.