View Single Post
Sitat av woff Vis innlegg
Du har helt rett! Å hjelpe er IKKE lønnsomt.
At skattepenger sløses bort er ikke uvanlig, se på Jens sin 'månelanding'..

Skal vi hjelpe våre medmennesker i nød? SELVSAGT!
Skal vi sløse med skattepengene for å hjelpe? NEI!
Vi kan altså hjelpe 100 personer lokalt for hver person vi bringer til landet vårt.
Her vil flyktningene få store problemer med å bli integrert, få jobb og bolig og lære språk og skikker..
For å hjelpe flest mulig pr krone gjør vi både vårt eget land og flyktningene en tjeneste ved å hjelpe de der de er hjemme!

Men HJELPE det SKAL et rikt land som Norge!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke regnestykket ditt med at for hver flyktning kan man hjelpe 100 lokalt. Utdyp gjerne hva du mener. Det finnes neppe såpass mye medfølgende midler pr flyktning som du presenterer her(og derfor er jeg interessert i hva du mener).

Å hjelpe mennesker der de er blir et spørsmål om verdenspolitikk. Hvordan skal vi hjelpe disse menneskene? Her snakker vi om svært store områder med ufattelig mange mennesker. Vi snakker om overgrep, vold og en virkelighet vi her i Norge ikke kan forestille oss. Nødhjelp er greit, men kortsiktig. Langsiktig må det nok krigføring til - noe som medfører seg både etiske problemstillinger og spørsmål om tilstanden blir bedre blir ikke klart før etterpå.

Jeg ser virkelig ikke problemet. De må vekk fra det de er nå, og det er alles fordømte medmenneskelige plikt å ta i mot dem uavhengig av hvilke landegrenser vi mennesker har bestemt oss for.

Jeg ser forøvrig problematikken i integrering og midler der, men det får komme senere. Eks: Når du ser noen holder på å drukne - hopper du for faen ut i vannet og redder vedkommende. Ikke vurdere hvorvidt du kan førstehjelp dersom personen er livløs etterpå.