Hei! Det er kjipt når det står på, det vet jeg så alt for godt. Så er det lett for alle som ikke er godt plantet nedi den hengemyra der å si at alt ordner seg, det er fint å leve osv.
Jeg er usikker på hva som hjalp mest for egen del. Jeg har slitt i en årrekke, men er ganske bra nå for tiden og har fått tilbake troen. Fikk først noen antidepressiva av legen, det hadde vel egentlig ikke så mye god effekt. Psykologtimer har jeg mistet tellingen på, men avsluttet behandling i våres. Alle sier at trening er bra, at du skal finne ting som gir glede osv. Problemet når du sitter der du er er at det ikke er en dritt som gir glede. Det som jeg kanskje tror at hjalp mest var at jeg begynte å liste opp minst tre ting som hadde vært positive i løpet av dagen, sånn rett etter å ha lagt meg. Det kunne være helt enkle ting, men jeg måtte liste opp. Det startet med at jeg tenkte at det var godt med kaffekoppen etter å ha stått opp. Det var godt å drite på do etterpå. Ingen negative tanker skulle slippe til da. Nå har månedene gått, og plutselig har jeg mye flere enn tre positive ting på listen min, og det kan være større ting. I tillegg har jeg kuttet hardt ned på rusbruken. Det var en flukt fra virkeligheten, noe jeg tenkte at jeg fortjente, men det fungerte dårlig. Jeg har også forsøkt å være steinhard på soving, legger meg til faste tider og står opp til faste tider, uansett. Ferie, nyttårsaften, helligdager, spiller ingen rolle.
Trening har jeg også kommet i gang med. I begynnelsen var det bare ut og gå om jeg startet opp med negative tanker. Høre på lydene rundt meg. Det var et tips fra legen, tror det også har virket bra inn. Jeg holder meg stort sett til gåing, løpt en gang i blant. Om du har mulighet er det aller best å gå en tur i skogen eller i en park.
Lykke til, dette har jeg troen på at du får til! Jeg heier på deg og alle andre som sliter!