View Single Post
08.09.2018

Pas. er åpenbart psykotisk, og utviser flere vrangforestillinger. Herunder grandiose selvtanker, paranoide vrangforestillinger samt både auditive og visuelle hallusinasjoner. I tillegg har pas. vist tegn til voldelige tendenser og anses derfor som til umiddelbar fare for seg selv og andre. Anbefales utredning for bipolaritet og schizofreni.

..er det som trolig ville stått som de første linjene i innkomstjournalen din. Det du skriver her er fullstendig stereotypisk langvarig psykiatrisk pasient med vrangforestillinger, og jeg har snakket med mange pasienter med liknende historier. Hvis det er fiksjon er du veldig flink å simulere reelle vrangforestillinger.

Schizofreni er en paraplydiagnose som betegner langvarige vrangforestillinger uten en åpenbar fysiologisk årsak. Min personlige mening er at denne diagnosen passer ypperlig basert på det du skriver. Du trenger hjelp fra profesjonelle, enten du innser det selv eller ikke.

Med det sagt så er det eneste som er "galt" med deg at du har en ulik oppfatning av virkeligheten enn alle andre. Sannsynligvis ligger det en kjemisk eller strukturell ulikhet til grunns, men det er omtrent umulig å finne ut av. Det du trenger er å finne en måte å fungere i samfunnet til en slik grad at du ikke sjenerer eller på annet vis kommer andre til plage. Hvis du får til det kommer du til å få være i fred med tankene dine så mye du ønsker. Som kollektiv kan vi ikke akseptere individer med tilstrekkelig stort avvik fra oss selv, da dette vil føre til uroligheter som av sosial nødvendighet må håndteres av majoriteten. Se på det som et nødvendig onde. Hvordan du går fram for å få til dette må du finne ut av selv, men psykiatriske tjenester er der nøyaktig for dette formålet. Altså å hjelpe deg å gjenvinne en funksjonsgrad (relativt til det øvrige samfunnet) som tillater deg å fungere uten konstant bistand. Jeg håper du ikke blir fornærmet av det jeg skriver, det er bare min personlige mening, og jeg ønsker deg av hjertet alt godt. Lykke til.