View Single Post
Jeg gav til slutt opp forsøket med å få provisjonert dekoder nr 2 utenom FMG, så jeg kjørte samme opplegg som med den første, nemlig at FMG fikk VLAN 100 og 101 (men ikke 102), og så dekoderen til en av "TV-portene" (men via en switch for pakkedumping). FMG sto fremdeles i bridge mode.

Startet dekoderen, men jammen fikk jeg ikke samme feil som før på 80%. Tenkte at det var rart, men prøvde en gang til (slo den av og på). Samme feil på nytt, men nå kom det plutselig SMS og epost fra Altibox, og de hadde automatisk slått av bromodus på FMGen (uten at det betyr så mye, siden FMG ikke hadde tilgang til internett likevel). Jaja tenkte jeg, da er den vel provisjonert, så jeg koblet alt tilbake slik det var, og startet dekoderen på nytt i eget nett. Den kom opp, men med svarte kanaler (som også observert tidligere).

Gikk så opp i stua for sjekke om den andre dekoderen var OK, men det var den ikke. Live TV fungerte, men pausing/programarkiv/etc fungerte ikke. Ble først bare hakking og så helt stopp. Jeg er ganske sikker på at på en eller annen måte laget de to dekoderne kluss for hverandre, men jeg vet ikke hvorfor. Restartet begge dekoderne på nytt flere ganger, og plutselig ser det ut for at alt fungerer på begge to. Så får vi se hvor lenge det varer.

I feilsøkingens hete gikk jeg forresten tilbake til å kjøre DHCP-klienten på VLAN 101 med default-oppsett (altså uten å sende eksplisitt Client ID), så nå har jeg den opprinnelige IPen igjen (altså ikke den som FMG får på VLAN 101). Tror det stemmer som @jockek sier, det er nok samme tilgangene uansett.