View Single Post
Sitat av jockek Vis innlegg
Om de får forskjellige IP-er, er det nok ikke basert på MAC-adressen, men heller hva slags DHCP-opsjoner klienten (CPE-en) sender (f.eks. vendor-class-identifier). Jeg er usikker på om dette har en praktisk betydning -- jeg mistenker fort dette kan være noe som henger igjen fra "gammel" TV-løsning når STB-ene fikk IP rett i VLAN101 (at FMG-en dermed får IP fra et annet subnet/VLAN enn STB-ene).

Jeg leste dokumentet du lenket til, og det ser jo ut som at FMG-en i så fall holder styr på denne "tabellen" over enheter på "baksiden" -- det er jo ikke noe våre enheter er satt opp til å gjøre, og kan forklare hvorfor det ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Til det siste, så tror jeg det kun er "Part 2" som gjelder i dette tilfellet, og der har ikke gatewayen (FMG her) noen egen rolle utover å NATe.

Når det gjelder det med IP, så fant jeg ut av det også. FMGen setter "Client ID"-opsjonen til sin egen MAC-adresse, og når jeg kopierte det oppsettet også, så fikk min router samme IP som FMGen hadde. Uten at det heller gjorde noen forskjell. Jeg river meg i håret her nå. Har lyst til å forstå hvorfor auto-provisjoneringen ikke virker, men samtidig er det kanskje bortkastet energi. Det virker jo fint med eget utstyr etter at den bare har fått provisjonert seg.

@AfterInfinity: Alt fungerer hos meg med eget utstyr, det er som nevnt bare førstegangsoppstarten av dekoderen som ikke fungerer. Og det er en engangssak som tydeligvis fungerer via FMGen. Etterpå kan FMGen tas ut av loopen igjen.