View Single Post
Sitat av mroek Vis innlegg
Da jeg kikket litt ekstra på akkurat dette, så oppdaget jeg at FMG har fått en annen IP i VLAN 101 enn min router får. Så kikket jeg litt til, og så ser jeg at den har brukt en annen MAC-adresse enn den som står på boksen (og som er den jeg har klonet). Min router får en 10.201.94.x-adresse, mens FMG (med en annen MAC) fikk en 10.201.90.x-adresse. Om jeg kloner denne MAC-adressen så får jeg ikke IP i det hele tatt på min egen router.

Synes dette var merkelig, men det kan være noe av forklaringen til at dekoderen nekter å auto-provisjonere seg bak mitt utstyr.
Vis hele sitatet...
Om de får forskjellige IP-er, er det nok ikke basert på MAC-adressen, men heller hva slags DHCP-opsjoner klienten (CPE-en) sender (f.eks. vendor-class-identifier). Jeg er usikker på om dette har en praktisk betydning -- jeg mistenker fort dette kan være noe som henger igjen fra "gammel" TV-løsning når STB-ene fikk IP rett i VLAN101 (at FMG-en dermed får IP fra et annet subnet/VLAN enn STB-ene).

Jeg leste dokumentet du lenket til, og det ser jo ut som at FMG-en i så fall holder styr på denne "tabellen" over enheter på "baksiden" -- det er jo ikke noe våre enheter er satt opp til å gjøre, og kan forklare hvorfor det ikke fungerer.