View Single Post
Jeg lurer på om jeg må gi opp. Jeg observerte noe snodig da jeg kikket i pakkedumpen min for aktiveringen av den første dekoderen via FMG. Dekoderne bruker en STUN-mekanisme (tilsvarende SIP) for å ha en åpen UDP-kommunikasjonskanal inn til Altibox. Rett og slett "hole-punching", slik at serveren kan sende UDP-pakker direkte til dekoderen uten at det må åpnes noen eksplisitte porter eller annet. Mekanismen som brukes er beskrevet her: https://www.broadband-forum.org/tech...oad/TR-111.pdf

Det er beskrivelsen i part 2 som gjelder her (filtrer på protokolltype 'classicstun' i Wireshark for å studere meldingene).

Da jeg kikket litt ekstra på akkurat dette, så oppdaget jeg at FMG har fått en annen IP i VLAN 101 enn min router får. Så kikket jeg litt til, og så ser jeg at den har brukt en annen MAC-adresse enn den som står på boksen (og som er den jeg har klonet). Min router får en 10.201.94.x-adresse, mens FMG (med en annen MAC) fikk en 10.201.90.x-adresse. Om jeg kloner denne MAC-adressen så får jeg ikke IP i det hele tatt på min egen router.

Synes dette var merkelig, men det kan være noe av forklaringen til at dekoderen nekter å auto-provisjonere seg bak mitt utstyr.

Edit: Men når jeg kjører en pakkedump på WAN-porten til FMG, så ser jeg at den bruker den trykte MAC-adressen (altså den jeg har klonet) i DHCP-forespørslene i VLAN 101. Disse blir jo ikke besvart slik det er nå, siden jeg har satt opp switchen til å ikke la FMG få tilgang til VLAN 101.
Sist endret av mroek; 22. august 2017 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.