View Single Post
@jockek: Jeg tror også at DHCP-opsjonen for de nye dekoderne antakelig kommer til å være lik over hele fjøla. Hos meg er den i hvert fall den samme som hos KydeX, og vi har ikke samme Altibox-partner.

Jeg har forøvrig noen humper i veien her hos meg, som jeg foreløpig ikke finner ut av. Jeg hentet to dekodere i dag, og startet først med den ene. Hadde på forhånd satt opp alt slik jeg mente det burde være, og koblet til og startet opp dekoderen. Den kom på nett, fant oppdatering (som jeg måtte trykke OK på), så lastet den ned den, flashet seg selv, og restartet. Så kom den til den skjermen hvor det står at den kobler seg til Altibox for første gang. Den stoppet på 80%, og med feilmeldingen "Failed to register with the TMS". Forsøkte flere ganger, men kom ikke forbi den saken (dvs, etter litt tid så starter dekoderen å vise NRK, samt en feilmelding om at "TV Service" ikke er tilgjengelig). Til sist koblet jeg den til FMGen (men via egen switch så jeg kunne pakkedumpe), og gav FMGen VLAN 101 (og 100, men ikke 102). Restartet også FMGen etter å ha gjort dette.

Startet dekoderen igjen, og nå kom den forbi problempunktet, og startet opp. Testet ikke egentlig hva som faktisk fungerte, men FMGen hadde altså ikke tilgang til internett (VLAN 102) da jeg gjorde dette. Dette førte også til automatiske eposter og SMSer fra Altibox der de gratulerte meg med ny TV-løsning...

Så koblet jeg bare tilbake til slik det var (altså med FMG ute av loopen), og startet på nytt med eget oppsett. Nå kom også dekoderen opp, men merkelig nok så var kanalene svarte (ikke bilde eller lyd). I venstremargen kom det opp både kanalnavn/logo og hvilket program som gikk, så den var delvis online. Så sjekket jeg pakkedumpen, og jammen hentet den også multicasten for de forskjellige kanalene. Byttet kanal opp og ned, og observerte at den skiftet multicast å abonnere på, men den kunne åpenbart ikke bruke den til noe. Snodig.

Restartet igjen et par ganger, og plutselig kom den opp i full vigør, og alt fungerte. Uten endringer i nettverksoppsett. Jeg vet dessverre ikke hva det var, men jeg har restartet noen ganger til, og det ser ut til å være litt tilfeldig om den kommer opp normalt, eller i denne halvmodusen. Om den først har kommet opp normalt, så ser det ikke ut for at det er noe som ikke fungerer.

Med dekoder nr 2 gjentok historien seg, den hentet oppdatering og gjorde det samme, og stopper også på 80% med samme feilmelding. Jeg kan nok fikse dette på samme måte som med den første (altså koble via FMG), men jeg vil helst finne ut hva som gjør at det ikke fungerer.

Er det noe av dere andre som faktisk har driftssatt en ny dekoder uten å være innom FMG med den? Kan det være at FMG gjør noe spesielt for at det skal fungere? Jeg må lete mer i pakkedumpene mine, men foreløpig har jeg ikke funnet noe svar.