View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Vil ikke sidetracke denne tråden, så jeg svarer ganske enkelt at jeg er ingen klassisk høyrepopulist.
Vis hele sitatet...
Det var det heller ikke meningen å implisere at du var, selv om jeg ser at innlegget mitt kan leses dithen. Det beklager jeg! Du forfekter mye kritikkverdig tankegods, men mainstream er det ikke i noen forstand.

Jeg mente bare å uttrykke en generell frustrasjon over disse debattenes sykliske natur: klassiske høyrepopulister klager over shit og krever en easy fix, og får den. Den funker ikke, men har andre negative konsekvenser. Og så tillater de seg å bli overraska. Det er veldig forunderlig.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Istedet ville jeg ønsket at disse oppgavene skulle ivaretas av storfamilie og lokalsamfunn.
Vis hele sitatet...
Det er et nostalgisk ønske. Nostalgi kan jeg godt forstå; det er mye ved 1800-tallet jeg gjerne skulle opplevd. Det er imidlertid også fryktelig mye fra hine hårde dage jeg er veldig glad vi har slutta med, og det er ikke nødvendigvis trivielt å skille de gode tingene fra de kjipe.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Grunnen til at velferdsgodene ikke kan kuttes åpenlyst er selvsagt politiske. Intet politisk parti vil vinne med det som kampsak. Så man svarer med å senke kvaliteten og gjøre godene vanskeligere tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Men det koster også penger, og det har du sagt deg enig i. Har du noen tall for disse tingene? Hvis vi godtar premisset ditt - altså at dette er en bevisst og tverrpolitisk kurs for å redusere statens utgifter - kan du da vise at de faktisk sparer penger på denne måten?
Sist endret av Myoxocephalus; 11. august 2019 kl. 14:15.