View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du ser ut til å ha tenkt igjennom mye av det her, det er en veldig godt skrevet start for et slikt prosjekt,
av min egen erfaring vil jeg påpeke følgende:

Er det en grunn til at du ikke bruker LED lamper som faktisk er laget for dyrking? Du går glipp av store deler av spekteret planter trenger for å gro (f.eks hele 380-465nm).
Såvidt meg kjent så er LED for dyrking et pågående prosjekt enda, selv om det har kommet seg veldig de siste par årene: produsenter utvikler nye lamper og eksperimenterer med spekteret som skal best til for å dyrke, og de LED stripene der er laget for visuelle effekter og er langt i fra ideele for denne bruken.
De andre pærene du snakker om nevner du ikke spekter men du nevner at de har UV led, vel UV stråling er skadelig for planter så de bør du for all del unngå.

Selv vet jeg at disse er verdt penga og du kan se en graf av spekteret den har, og der ser du at den dekker både klorofyll a og b sine absorberingsområder ypperlig og litt til.

Kullfilter er det andre jeg må pirke på, dyrking av cannabis stinker!
Kullfilter "papir"/patroner eller annet småtterier myntet på hjemmekjøkken har ikke sjans til å absorbere stanken fra en levende cannabisplante, du må ha sterkere skyts f.eks et filter som takler 240m3/h. For regelen man skal følge er at uttrekksviften din skal klare å bytte ut luften i teltet/rommet/skapet som planten står i hvert 5. minutt og slik regner du ut det:
((60/5) x SS ) =
der SS er størrelsen i m3 på skap/rom/telt.
Så et rom på 3 m3 vil trenge en vifte som minimum klarer ca 100m3/h.
Poenget med dette er at man konstant har et undertrykk inne der planten befinner seg, så lukten slipper ikke unna.

Angående vann så varierer dette litt, har hørt ca 200ml dagen er noe man må regne med, kanskje mer.

Dette med diagnosering av planten virker uhyre interessant, men det er ikke bare bare å lage noe slikt som fungerer så jeg følger gjerne med på utviklingen her