View Single Post
IRC entusiast
dach's Avatar
145
I dag foregår det meste over Wi-Fi med den vanlige svarte routeren fra Telenor, men på det nye nettverket skal alt være kablet og wi-fi brukes i minste grad.

Jeg overfører mye lokalt på nettverket og oppnår maksimalt en overføringshastighet på 3,5 mbit. Dette vil jeg oppnå maksimal ytelse på, trenger derfor tips og triks til å bygge mitt nye nettverk slik at det er optimalisert og ikke minst sikkert.

Her er planen for oppsettet: http://imgur.com/a/Kc9Gr

Router: Hvilken ruter bør jeg kjøpe? Jeg laster opp/ned fra nettet, og overfører store mengder data lokalt på nettverket. Det som går på Wifi er mobiltelefon i hoversak med lite dataoverføring.

Switch: Hvilken type switch bør jeg velge?

Kabling: Måten jeg har satt opp nettverket på, kabling, ville dere gjort noe anneledes? Hvilken kabel anbefales, og greit sted å handle?

Sikkerhet: Jeg vil også ha sterk sikkerhet, hvordan kan jeg beskytte nettverket mitt meget godt?

Mye av overføring vil gå på kryss av hverandre, ville det vært bedre med en stor switch på TV-stua også trekt 2 kabler fra tv-stue til bod? Da vil NASene være på samme switch som laptop hvor mye av overføringa går mellom.

Hva ville du ha gjort?