View Single Post
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Problemet med å sende TV og radio over dagens internett er at det ikke er tilrettelagt for multicast, slik at all informasjon må sendes en gang for hver bruker.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at IP teknologi ikke er tilrettelagt for multicast. Dette beskrev jeg allerede i førsteposten, ved å sette opp strategiske «distribusjons»/cache servere, slik at IPTV klientene bare trenger å koble seg opp til nærmeste distribusjonsserver. Dette vil jeg tro at er praksis allerede i dag hos fiber leverandører som leverer IPTV over fiber, jeg nekter å tro at alle IPTV kunder i finnmark får en egen stream på tvers av norge fra Oslo.

Strategiske plasseringer kan være i store basestasjoner, der det er forventes at flere enn X stk kobler seg til. Slik at selv om f.eks 2000 stk streamer NRK1 fra basestasjonen, så vil bare NRK1 streamen oppta 5Mbit/s (for fullHD) på linjen inn til basestasjonen. På mindre steder, der man har mange små basestasjoner, så kan vil jo distribusjons stedene før basestasjonene være gode plasser å plassere inn IPTV distribusjonsserver.



Sitat av datagutten Vis innlegg
Ved en krisesituasjon vil de kommersielle mobilnettene fort bli overbelastet av alle som prøver å ringe hverandre, så det vil være behov for et dedikert nødnett der.
Om det kunne brukt samme teknologi er annen sak, men det ville fortsatt vært nødvendig å bygge et eget nett.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Datagutten er inne på noe viktig her. Det å ha oppetid når alt annet er nede, er det klart viktigste.
Vis hele sitatet...
Jeg mente å bruke pengene de har brukt på på å bygge ut Nødnett, RiksTV og DAB nettet til å utvide infrastrukturen og bygge redutante løsninger, slik at kapasiteten på LTE nettet er «overdimensjonert». Man måtte jo også ha implementert en form for QoS, slik at nødnett trafikk alltid blir prioritert.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dagens nødnett har jeg brukt en god stund nå, og det fungerer svært bra. Ikke møtt på noen kapasitetsbegrensninger i nyere tid. Og etterhvert som de får på plass mer kapasitet så vil nye og nyttige funksjoner komme på plass, som gjør nødnettet ennå bedre.

Det er ikke kapasitet til hver enkelt enhet som er viktig her, det er den totale kapasiteten i nettet, robusthet og dekningsgrad som er viktig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke kapasiteten til hver enkelt radio enhet vikitg? Siden Tetra radio enhetene ikke kan levere nok hastighet, så har dette endt opp med at politiet må ha tatt i bruk 4G utstyr for å supplementere tetra nettet. Hvis vi tar for oss situasjoner der det sivile LTE nettet er overbelastet på grunn av krisesituasjon, så vil politiet miste tilgang til verktøy som dem i en normal situasjon har tilgang til, og blir nødt til å bruke et nett som ikke er egnet til å overføre annet enn lyd og små mengder data.

Hadde man bygget nødnettet basert på det sivile LTE nettet med QoS for å sikre nødnettet alltid har kapasitet, så hadde man hatt midler nok til å utvide LTE nettet og overdimensjonere det, slik at det aldri blir overbelastet. Og da hadde man også sikret at politiet har tilgang til verktøy som har behov for store datamengder.

Og jo mer kapasitet man bygger i en infrastruktur, jo lavere vil prisen pr Gbit/s bli. Det vil koste vesentlig mye mer pr Gbit/s for en infrastruktur som er dimensjonert for 10Gbit/s, enn 1Gbit/s.
Sist endret av 0xFF; 23. desember 2015 kl. 20:27.