View Single Post
Hei.

Har små hverdags problemer akkurat nå. Går som lærling på supply båt. Problemene gjelder hvordan folk ser på meg som person. Jeg føler jeg blir sett på som en lat, dum, udugelig, usosial person som egentlig ikke gjør jobben min.
Hva kan egentlig en person som har fått dette stempelet gjøre for å komme seg opp fra gjørmen?


Når det gjelder annklagene på personaliteten min, så kan jeg prøve å forklare hvordan jeg ser på meg selv.

Lat: Ja, egentlig er jeg det. men når jeg er på arbeid så gjør jeg alltid mitt beste, står på å får gjort mye og ikke minst lært mye. Når det gjelder papirarbeid, søknader osv så sender jeg ikke inn før fristen, å derfor kan det hende at opplæringsansvarlig må skrive under kvelden før fristen.

Dum: Ja, på min måte. Er heller Naiv, tror ofte at alt kan ordnes på enkleste måte, i "luftlinje"..Var da best i klassen på vidergående, å kan mye i faget. Det er ofte jeg som løser problemer før mine "sjefer".
Vi har også en fast mattenøtt/gåte hver Søndag, som vi bruker pausene på å løse. Vil tro at jeg har løst akkurat like mange nøtter som mine overordnede som har gått mer skole, og er dobbelt så gamle.

Udugelig: F.eks idag kom en stol ned i verkstedet.. Som lærling var det jeg som fikk oppgaven å fikse dette. Jeg måtte borre opp en knekt skru. Vi har en slitt borremaskin og få driller, så jeg måtte nøye meg med en drill som var knekt og filt opp igjen. Dette gjor at den stuket seg fast hele tiden.. Dette så en jeg går vakt med, så han dyttet meg vekk å sa " la meg gjøre dette" Så sliter han med akkurat det samme selv.
Dette skjer egentlig uansett hva jeg gjør og noen ser på.
Denne uken har jeg sveiset tynnplater med pinneapparat.. minste pinnen jeg fant var 2.5mm, så den brant noe gjennom. Han jeg går vakt med prøvde også, men brant bare større hull enn det jeg gjorde.
Nå har jeg fått stempel som en som ikke kan å sveise, selv om personen jeg går vakt med hadde større problemer.

Usosial: Personene som arbeider her, er høylytte og brautete. En skikkelig guttegjeng..Mens jeg er mere forsiktig og beskjeden. Selv om jeg prøver å pumpe meg litt opp å røle sammens med dem, så liker jeg det ikke.. Det er 12 timers arbeidsdager, så somoftest tar jeg bare å hopper i køyen etter kveldsmat å setter meg ned på pc'en.
Dette gjør at jeg aldri ser de jeg går på motsatt vakt av.. De få gangene i løpet av en mnd på sjøen jeg treffer på disse sier de ofte ting som " Ah, trodde du hadde råtnet bort på lugaren jeg"

At jeg ikke gjør jobben min:
F.eks idag, så fikk jeg en oppgave å male opp igjen en nødutgang som var fylt med rørbiter i en rusten hylle. Brukte noen timer på å sortere de forskjellige rørbitene etter hva de skal brukes til, for så å pusse ned å behandle hyllen for rust. Når halve dagen har gått kommer andre maskinisten for å se hvordan det går.. Så ser han på meg å sier " Har du ikke kommet lenger? Sitter du å sover eller?" Svarte selvølfelig at det tok endel tid å få behandlet hyllen skikkelig. Det er vell uansett ikke så lett å se når man ikke har sett før/etter

Hadde vært hyggelig med andre innblikk, om noen andre lærlinger kan skrive noen ord om sin situasjon eller om noen har lærlinger som er gode/dårlige.

(PS: Ser at tråden er litt sutrete ..Men kjekt å få skrevet dette å kanskje høre andre meninger, så poster det uansett.)

Takk, TheEngineer
Sist endret av TheEngineer; 20. april 2012 kl. 01:07.