View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Journalism av Joe Sacco

Hva:En samling journalistiske historier i tegneserieform, av Joe Sacco, som enkelte regner som en pioner innen tegnet journalistikk.
I boken er det presentert et utvalg av historier som har vært trykket i forskjellige publikasjoner, det er så vidt jeg vet den første samlingen som er trykket.
Den inneholder reportasjer fra Palestina, Tsjetsjenia, Balkan, Irak, India og Malta, og er presentert som tredjepersonsperspektiv reisedokumentarer.

Hvorfor: Enkelt og greit pga "kunder som kjøpte X, kjøpte også denne" på amazon.com, min lommeboks bane.

Hvordan: Jeg likte den veldig godt.
Jeg har en stor forkjærlighet for grafiske romaner og noveller, og da spesielt med historisk eller sosialrealistisk tematikk.
Selv om et par av reportasjene blir kuttet litt for kort pga hendelser utenfor forfatterens kontroll lykkes han allikevel å presentere noen virkelig sterke historier.
Illustrasjonene er bra, og inneholder nok detaljrikdom til å berike historien utenom dialogen.
Jeg kunne tenke meg at et par av reportasjene var lenger, spesielt den fra India, men det er som sagt litt utenfor hans kontroll, og han forklarer hvorfor det ble som det ble.
Han kommenterer også hver enkelt reportasje, og det er interessant å lese hva han selv synes om dem, og hvordan han gikk frem for å skape dem.