View Single Post
Warz's Avatar
Trådstarter
764
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Scam lukter det ikke, men tror nok mr. Einstein som skapte denne valutaen ikke akkurat har tapt penger på det, snarere tjent noen millioner. Når først alle 21 millionene er delt ut kan du begynne å snakke om at det er p2p og ingen som tjener på det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke han har tjent så mye som han fortjener. Litt avhengig av hvor lenge han sitter på dem (og hva prisen vil være) selvfølgelig. Men jeg unner han alt han eventuelt måtte ha tjent på dette! De siste 15 millioner bitcoins vil han neppe få noe særlig av, det er alt for stor konkurranse nå.

Frister likevel litt å kjøpe en 10-20 bitcoins hvis det skulle ta seg opp.
Vis hele sitatet...
Hvis du har et bra skjermkort kan du prøve å generere noen bitcoins.

Skjønte forøvrig ikke helt det med at de som motar en betaling kan ta det ut i ekte cash? Hvor kan man gå med 100 BTC og veksle inn i dollar? Med mindre en bank eller lignende godtar det som valuta er man stuck med en valuta du ikke kan veksle inn i kronasjer.
Vis hele sitatet...
Ett eksempel på hvordan dette kan fungere:
1. mtgox.com er en exchange hvor kjøpere og selgere samles.
2. Per vil kjøpe 100 btc for 0.85$.
3. Pål vil selge 100 btc for 0.85$.
4. Mtgox fullfører dealen.
5. Pål kan nå sende dollarene til sin bank og Per har fått sine btc.

Sitat av MannY Vis innlegg
Selvfølgelig baserer dette seg på tillit! Hvis jeg skal kjøpe noe hos en kar, si en forhandler på ebay, så ser jeg flere problemer ved bruk av denne valutaen:
1. Han selger samme artikkel til 10 personer på en dag. Hvordan vet han hvem som har betalt? Når betalingen er dønn anonym, ikke kan spores og ikke kan reverseres blir jo den ubrukelig i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Du kan generere uendelig bitcoinadresser, det er en enkel sak å lage programmet slik at hver gang en kunde skal betale så genereres det automatisk en bitcoin adresse. Da vet man hvem som har sendt pengene.

2. Du kjøpte noe hos en kar, men han gir en blanke faen i deg, og sender deg verken rubbel eller bit. Du har blitt svindlet. Hvor er kjøpsbeviset ditt? Du kan jo ikke spore betalingen?
Vis hele sitatet...
Eller hva hvis du selger noe via paypal og opplever at slemme kunder benytter stjelte penger til å betale deg? Og etter at du har sendt ut varene så finner du ut at paypal kontoen din har minus tusen dollar?

Som du ser er chargebacks fordel for kunden, men i mange tilfeller kan det bety konkursen for en ærlig selger. Men! For dem som mener at chargebacks er et must kan problemet løses ved å sette opp en paypal lignende business (backed by bitcoin) hvor man tillater chargebacks. Case solved.

3. Han mottar ikke nok i betaling av en av de 10 som handlet hos ham. Hvordan vet han hvem som han skal purre på?
Vis hele sitatet...
Har svart på dette i punkt 1. Dessuten, hvis en kunde aldri mottar varen er det nok en viss sjanse for at han tar kontakt

Nei, jeg er fornøyd med PayPal og slikt jeg.
Vis hele sitatet...
Men det finnes tusenvis som ikke er fornøyd, søk på google. Wikileaks f.eks er nok en av de.

Du virker dog nesten litt i overkant fanatisk etter denne nye valutaen din.
Vis hele sitatet...
Jeg har drømt om en valuta som dette siden jeg tok mine første skritt på internett. Så ja, jeg er fanatisk over denne valutaen, det er rett og slett for fantastisk til å ikke være det!

Sikker på at det ikke er deg selv du prøver å sammenligne med Einstein?
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg tror jeg og Einstein kunne blitt gode venner jeg.