View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er det.

Om vi tar dialogen steg for steg:

Kjøper: 3600 + frakt
Meg: 3700
Kjøper: inkl. frakt
Meg: til?
Kjøper: Trondheim


Her set kjøpar fram eit tilbod, seljar kjem med mottilbod, følgd av eit nytt mottilbod. Det endelege tilbodet er altså 3700,- inkludert frakt til Trondheim.


Meg: Ok, greit det! Har en venn som skal til Trondheim på søndag. Da kan du hente den på Møllenberg


Her indikerar seljar at mottilbodet frå kjøpar er akseptert. For såpass liten verdi vil eg tippe det er formell nok aksept av bodet til at det vil vere bindande.

At kjøper heller ikkje protesterer på at det føreligg ein avtale talar og i den retninga. Hadde kjøper umiddelbart protestert ville du hatt ei dårlegare sak...
Vis hele sitatet...
Et moment som jeg ikke kan se at noen har vært inne på tidligere i denne samtalen er jo at kjøper ønsker 3700 inkl. frakt. Inkludert frakt impliserer jo gjerne at det sendes med posten til postkassen eller med et annet spedisjonsselskap hjem til deg.

Når selger så sier at at kan transportere varen til Trondheim hvor kjøper så må hente den på Møllenberg, som jo godt kan være langt fra hvor kjøper befinner seg, så er jo dette i praksis et nytt motbud med nye vilkår som kjøper kan velge å godta eller avslå.

Jeg tolker det derfor slik at dette er en avtale som ikke har blitt inngått, men enda er under forhandling.
Sist endret av Tias; 28. juni 2020 kl. 16:36.