View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, og f.eks. pedofili (som i faktiske overgrep mot pre-pubertale barn, ikke idiotene som ser på det nettet etc, folk som får seg ung-fitte eller en stakkarslig idiot som får unger til å putte hånda ned i buksa si) trenger sterke signal. Seksualitet er en viktig del av livet til mennesker, og overgrep kan ødelegge livet til 100% uskyldige barn som ikke har noen som helst forutsetninger for å bearbeide eller forhindre overgrepet. Spør du meg, så er ikke mord et sterkt nok signal; hadde det vært et lovforslag om å tillate tortur som straff for folk som er tatt på kamera med egne unger (som er rimelig ugjendrivelig bevis) så hadde jeg stemt for. Enkelt.
Vis hele sitatet...

Og hva vet du om bakgrunnen til gjerningsmannen?

Jeg sier ikke at det er akseptabelt at misshandlede blir misshandlere, men jeg mener at overgripere i kombinasjon med straff, i veldig stor grad også trenger hjelp.
Jeg tenker da at ved kommende trenger hjelp til å endre tankemønster og kanskje også få forståelsen av hvorfor det vedkommende har gjort er galt.

Det er mange ugjerninger som i utganspunktet er utilgivelig, men det finnes nok av eksempler på at stadig strengere straffer, har liten prevantiv effekt.
Gjennomsnitsborgeren har som regel ingen problemer med å følge loven og som Nichotin sier, med strengere straffer har man mer å tape på å bli tatt, man vil derfor med stor sannsynlighet gjøre mer for å unngå fengsel.

Som flere andre allerede har sagt, det sender et veldig sterkt signal om menneskeverd, dersom man tillater døstraff i et samfunn.
Hvordan skal man sette et eksempel om at det å drepe er galt, ved å ta et annet liv?
Et spørsmål som flere allerede har stilt, men som jeg mener at det kun finnes et svar på og det er at : Det blir feil.

Jeg er i mot en hver form for dødstraff, for etter min mening, løser man ingen problemer med døsstraff, man skaper bare nye.
Sist endret av Veggen; 17. april 2010 kl. 00:23.