Tråd: Koronaloven
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes også det er rimelig at man f eks kan gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven. Det kan også godt hende vi trenger en slags kriselov, generelt, ikke bare nå. Men ikke innføre en lov som i prinsippet gir utøvende makt blankofullmakt til omtrent hva som helst, selv om de lover å ikke gjøre det. At de må love å ikke misbruke den tyder på at den er litt for lett å misbruke, for å si det sånn.


Hvor lett det enn er å forstå hva du tenker, så tror jeg bare ikke det er en god idé å bytte rettsikkerhet og demokrati mot trygghet og handlekraft. Jeg mistenker ikke Solberg for å rundt med et hemmelig ønske om å bli diktator, men man lager ikke lover som kun er trygge i de rette hendene.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er selvsagt enig. Har som sagt ikke satt meg inn i lovteksten. Det eneste jeg sier er at noe må gjøres.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg tenker at det er nettopp i krisetider man trenger demokratisk kontroll! Hvis Stortinget kan hastebehandle lovverk som kullkaster et kvart millennium med demokratiske institusjoner, så kan de hastebehandle konkrete enkeltsaker også. Regjering har allerede vide fullmakter. Retorikken om behovet for økt handlekraft kjøper jeg ikke. Dette er galt. Det er galt prinsippielt, og det setter en farlig presedens for tiden som skal komme.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvsagt ikke for å gi regjeringa blankofullmakt til å gjøre hva som helst. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke kjøper retorikken om behovet for handlekraft, det er jo fullstendig åpenbart at det er nettopp handlekraft vi trenger nå. Om du mener denne retorikken brukt for å rettferdiggjøre kullkasting av demokratiets institusjoner, så er jeg helt enig, men det er heller ikke det jeg forsøker å gjøre. Det kom kanskje ikke tydelig nok fram, men jeg har overhodet ikke fulgt denne saken. At noe kan gjøres for å effektivisere regjeringas behandling og utførelse av tiltak er jeg ikke i tvil om - om det så er å eliminere visse byråkratiske unødvendigheter eller å omplassere ansatte fra andre steder til å hjelpe til.