View Single Post
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke fullstendig ulikt systemet vårt. Også i USA har de sosiale goder. De uten inntekt kan få hjelp til både bolig og føde. Og det eksisterer og et helsetilbud for de uten forsikring, dog er det ventelister. Ikke helt ulikt her.

Trailerpark's er ikke en greie. Det varierer. Noen er bra andre mindre bra. De er ofte langt bedre enn norske hospits.

Snakker du med noen av de som avventer plass hos spesialisthelsetjenesten innen feks psykiatri vil du ane at alt er ikke helt ryddig hos oss. Flere år på venteliste. Eller utstrakt bruk av tvang, slik at stabilisering frem mot planlagt døgnbehandling ikke fungerer.

Jeg tenker vi burde rydde og feie foran egen dør før vi skal fortelle resten av verden hvordan de skal løse sine utfordringer. Forstå meg rett, jeg sier ikke at usa har et velfungerende system eller at de har en modell til etterfølgelse, for det har de ikke. Kanskje jeg bare savner handlekraft og reformer som bedre alle deler av helsevesenet?
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at de ikke eksisterte noen som helst form for sosialhjelp i USA, men at den er såpas minimal at det fører folk inn i en spiral nedover
og at de gjerne blir mer og mer utestengt fra samfunnet ellers.
Det var altså et svar til TS sin tese om at lave NAV ytelser skulle fungere som en gulrot. For det tror jeg ikke er veien å gå.