View Single Post
Sitat av Krakaren Vis innlegg
Nå er jeg langt ifra noen ekspert på den menneskelige hjernen, men her er det nok den underbevisste delen av hjernen din som jobber - den høyre hjernehalvdelen, også kalt den kreative hjernehalvdelen. Det motsatte - den venstre hjernehalvdelen - er den logiske delen av hjernen, som er den vi bruker mest til vanlig.

Typiske kjennetegn på at den høyre hjernehalvdelen prøver å komme med innspill, er blant annet "aha"-opplevelser, og denne følelsen av å "vite" noe, men som du ikke greier å sette fingeren på.

Takk for en ryddig og god rapport. Men, jeg må si at jeg også savner noen av aspektene ved psykedelia i rapporten din, som andre har påpekt allerede - men som du nå heldigvis har fyllt ut litt bedre i etterkant.
Vis hele sitatet...
Jeg tror begge hjernehalvdelene jobber like mye, kanskje med en dominans av den høyre hjernehalvdel med tanke på bevissthetsutvidelse, men et område i Brocas region som kalles LIFG, nærmere bestemt venstre, nedre overflatefold i hjernens pannelapp, tror jeg er der aktiviteten befinner seg når det stopper seg opp i kommunikasjonen som beskrevet her, tror ikke det er kreativ påvirkning han sikter til.

Nå har jeg klart å miste kildehenvisningen p.g.a. svarte på en annen post der jeg brukte kildehenvisning, men kan se om jeg finner den i morgen. Det er venstre hjernehalvdel ifølge de kilder jeg har lest som er skyld i kommunikasjonssvikten som følge av interferens (forstyrrelse) i hukommelsen.

Vil også legge til at det var en bra rapport, og med tidligere erfaringer å trippe alene, se på film i lsd-påvirket tilstand og taletrøbbel til tross for at jeg så for meg setningen(e) i hjernen, men som du sier var det et par ord som sperret for formidlingsevnen og det ble egentlig bare rør, husker jeg - gjenkjente meg godt i det!

Har du forresten merket noe annerledes ved lys og fargenyanser for eksempel på kveldstid etter trippen din? Jeg tenker på for eksempel gatelys, stjernehimmel, solnedgang, måneskinn, glorier o.s.v. Husker det pleide å henge igjen lenge på meg etter en trip, og skulle vært interressant å vite om andre hadde slike visuelle ettervirkninger også.

http://www.forskning.no/artikler/206110

NB! Tror ikke det er feil at høyre hjernehalvdel også forstyrrer oppmerksomheten, har lest det et sted - men det gjelder ikke språk tror jeg, en annen form for oppmerksomhetssvikt..
Sist endret av paranoy; 23. februar 2009 kl. 04:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.