View Single Post
Sitat av xtapolapocetl
For det første kan du godt kalle Jack for whiskey, for det er det da vitterlig. Det er amerikansk mais- og kornwhiskey, et av de to Tennessee-whiskeydistilleriene som er igjen (mesteparten av amerikansk whiskey er bourbon).

Når det er sagt er min personlige mening (og mange andres) at skotsk single malt whisky overgår maisbrennevin på alle måter.




Skal du ha godt brennevin må du betale ekstra, sånn er det bare. Du vil ha problemer med å finne en helflaske god whisky i Norge til under 400 kroner (de finnes, men..), mens de fleste "unge" (10-12 år) maltwhiskyene på polet ligger rundt 450-600 kr. Og det er de ofte verdt, syns jeg.

Jeg skal overlate til andre å anbefale deg nybegynnerwhisky, selv kicket jeg på tungt røyket Islay-whisky fra begynnelsen, det gjelder mange, mens det igjen er mange som liker milde whiskyer fra Speyside best i begynnelsen.

Ta deg en tur på Briskeby i Oslo, et av Norges to spesialpol, og be om hjelp. Der har de både peiling og godt utvalg, og du vil sikkert gå derfra med et godt produkt i posen.
Vis hele sitatet...
Ok, får prøve på det da - men det kan nok drøye til nærmere nyttårsaften. Sist jeg var på polet og spurte fikk jeg en brosjyre i handa der de sa jeg kunne finne det jeg var ute etter av whiskey og litt beskrivelse der - hjalp mye kan du tenke deg.

Når det gjelder Jack Daniels leste jeg bare tidligere i tråden at dette ikke var generellt akseptert som whiskey av noen (hehe), og da tenkte jeg siden jeg ikke liker smaken på Jack Daniels, at det muligens skulle være på tide å prøve en annen type. Har tatt noen slurker her og der sånn rundt nyttår - men har falt tilbake på cognac og brandy av nevnte årsaker. Jeg tipper jeg vil forhøre meg litt om Speyside i begynnelsen, jeg er litt usikker på denne røyket-smaken deres, det er nemlig det jeg tror jeg forbinder whiskey-smaken med og den er noe spesiell - tar litt tid å venne seg til, tror jeg.