View Single Post
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg begynner å like sterk mat, og har slengt på chilipulver på diverse ferdigretter de siste ukene. Nå er det slik at jeg må ha på så mye at det blir mel-aktig i munnen og er rett og slett ikke sterkt nok. Har prøvd Chipotle som skulle være sterkere, men den har en ekkel røykaktig bismak.

Hva får jeg kjøpt i vanlige butikker som er sterkere enn chili? Ønsker ikke å bestille noe psycho-greier fra nettet siden jeg er døll

Vis hele sitatet...
Jeg har forklart en del, i det site svaret nederst. Les der, så får du en del hint. Ellers så synes jeg Dodecha kommer med et godt råd.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vær så god, ren capsaicin. Enjoy.

https://www.ebay.com/itm/CAPSAICIN-9...r=562415713690
Vis hele sitatet...
Det der tviler jeg på, om du har lov å innføre. Rent capsaicin er ikke ufarlig.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du ønsker sterkere chili. Capsaicin er virkestoffet i chili, og produktet jeg linker til er en chiliekstrakt. mer spot on produkt finner du ikke. Hvis du ikke ønsker en ekstrakt, så får du vel gå for Carolina Reaper isåfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Carolina_Reaper
Vis hele sitatet...
Carolina reaper duger den. Men det kan fort bli litt "overkill". Vær forsiktig med den.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som tidligere nevnt er importbutikker ditt beste alternativ. Jeg vil egentlig anbefale folk å kjøpe alle krydderne sine der siden alt smaker mer intenst.

TRS er merket som man ofte ser i slike butikker:
Vis hele sitatet...
Støtter den. Jeg velger den det står "Extra hot" på. Du får en for en 20 kr, og den ekstra sterke er egentlig ganske drøy i bruk. Så sant du ikke ønsker maten sinnsvak sterk da. Nå har ikke jeg noe nevneverdige problemer med ren Sriracha-saus. Men en teskje av den "Extra hot" i 1,5 l tomatsuppe fikk jo snørra til å dukke opp. Jeg har også prøvd med forskjellige glass med chili og kajennepepper, som en får kjøpt på butikken. De kjenner en mange ganger ikke i mat, rent praktisk sett. Mer om dette lenger ned.

Når det er sagt, så anbefaler jeg, at en koker maten en har disse krydrene i. De er ikke bestrålt, og kan inneholde noen basilusker en normalt ikke vil ha. Det står på pakkene også, at krydderet skal kokes.





Sitat av random67489 Vis innlegg
Sterk mat er det mange som liker, at noen drysser på chilipulver i sånne mengder at det blir melaktig i munnen har jeg aldri hørt om. Overdriver du nå eller forsøker du på et vis å kjekke deg med chili-inntaket? Eller har du noen feil kanskje som gjør at du ikke smaker sterk på samme måte som andre?

Dette minner meg om en venners venner grilltur vi hadde sist sommer. Vi var en gjeng som koste oss med øl, grilling av ymse mat, og blant oss var det en fyr som het Truls, og Truls var virkelig raus med pepperkverna. På alt han spiste. Når han skulle grille seg en maiskolbe var han ennå en gang på pepperkverna og han åpna slusene for å si det slik.

Når maisen var klar og han åpnet folien var kolben nærmest sort, man så ikke noe gult bare det sorte. Folk tittet litt rart på ham og ham mumlet ett eller annet om hvor glad han var i sterk mat.....halvveis i kolben forsvant resten av kolben rett i det glødende grillkullet. Fyren innså til sist at han overdreiv og dama hans bare ristet på hodet og spurte lakonisk hvorfor han alltid måtte tøffe seg. Litt pinlig å se på. Ikke vær en Truls, det er bare flaut.
Vis hele sitatet...
Jeg også synes, det Truls gjorde ikke var så lurt. Men når det gjelder chili/paprika, så varierer styrken noe tullete. Dette er planter i en slekt, som på norsk heter paprikaslekta/-slekten, eller Capsicum vitenskapelig om du vil. Du finner den i søtvierfamilien, der nesten alle arter er mer eller mindre giftige, noen veldig giftige. I denne slekta har du 47 aksepterte arter, og flere/mange av disse har da mage utavlede sorter under seg. Du kan ta eksemplet paprika og jalapeno, de er samme art Capsicum annum. Styrken blir målt i Scovelle-enheter. C. annum går da fra så og si 0 Scovelle (paprika), til 20 000 hos de sterkeste jalapenoene. Chipotle er jalapeno, som er røkt. De sterkeste er i arten C. chinense. Her har do også en drøss sorter. 'Carolina reaper' er vel blant de absolutt sterkeste sortene ute nå (har hørt rykter om en verre sort er utviklet). Carolina reaper havner på 1,5-2,5 millioner Scovelle. Flere har nevnt sorten Habanero, som også har en haug "undersorter". Den er ikke så sterk, men den havner på 250 000 Scovelle og oppover til 500 000 Scovelle (mener å huske dem hadde klart å tyne en opp til 560 000 Scovelle). Noe jeg liker med habanero, er at den har en smak lignende aprikos. Denne smaken er intens, og den kan virke dominerende i enkelte retter. Men for meg, så er habanero normalt alt for sterkt.

Så tilbake til det med "melete". Noen ganger da jeg bare har hatt "vanlig chilipulver"/cayannepepper, og skal lage tomatsuppe med litt futt i. Så har jeg da noen ganger hatt i 3/4 glass, og det er såvidt en kan ane, at det er chili i den. Mens jeg har også et glass Carolina reaper, litt på tuppen av et teskjeblad gir slik passe smak der. Jeg har ikke turt å eksprimentere noe særlig med den enda, da det fort kan gå litt galt. Men poenget er, at når en er vandt med chili, så blir mye chilipulver fra Kiwi effektløs. Når jeg spiser speilegg, så har jeg også oppå noe slik med svart pepper. Altså en ser mye pepper oppå. Det er nammenam. Svart pepper er i en helt annen plantegruppe. Den er i pepperslekta eller Piper vitenskapelig. Den vi bruker er stort sett Piper nigrum, eller svart pepper. Chili har stoffet capsaicin og noen lignende stoffer. Pepper har stoffet piperin. Dette er helt forskjellige stoffer. Der capsaicin gir toleranse, mens piperin gir ikke toleranse. Begge er alkaloider, men noe forskjellig struktur. Alle alkaloider er giftige. Selv om disse og koffein ikke er av de verste. Noen er veldig verdifulle rent medisinsk. De er alle basiske av natur, har minst ett nitrogenatom, er normalt et fast stoff (botsett fra nikotin) og normalt ikke er løselig i vann (bortsett fra koffein, som er løselig i varmt vann).



Rent capsaicin skal ha en styrke på omtrent 16 millioner Scovelle. Men jeg er litt skeptisk, det betyr Carolina reaper har et alkaloidinnhold på opp til 12,5 % i fruktkjøttet. Jeg ser ikke at det er biologisk mulig. En må også ha litt DNA, cellevegger, ATP, ADP sukker, vann, betakaroten o.l. der også.