View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Passiv Vis innlegg
Å tro at Cannabis er totalt ufarlig er naivt. Det er kansje det rusmiddlet med minst skadeomfang men det betyr ikke at set er ufarlig. Nå har ikke jeg innsikt eller kjenner til den aktuelle saken.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg heller aldri sagt at det er totalt ufarlig, men det er ikke ett rusmiddel man kan dø av slik som med ganske mange andre rusmidler.
Eneste måtene du kan dø av cannabis er via andre årsaker.

Om du har røyket hasj og kjører bil, krasjer og dør.
Var det da hasjen eller kræsjet som drepte deg?

Om du drikker alkohol på byen og slår til noen, er det du eller
glasset/flaska du drakk av for 20min siden som slo til han fyrn?

Om du dytter i deg masse benzo og ender opp med å gjøre masse kriminelt du ikke engang husker når du våkner 2-4 dager senere, er det da pillene som feks brøyt seg inn i huset til naboen, dreit på plenen til sjefen og brakk hånda på dama, eller var det du som gjorde det?

Ifølge logikken du bruker da så er det jo da rusmiddelet som gjorde alle disse tingene, ikke deg selv.
Get the point?

Sitat av Passiv Vis innlegg
Så om noen dreper noen i speed psykose er det ikke speedens skyld, det er psykosen som ble utløst av stoffet som er grunnen?
Det at Cannabis kan utløse psykoser er vel godt kjent, har sett det ved et par sjeldne anledninger selv. Sier ikke at det var tilfellet, men noen er mer utsatte for psykose en andre å hos de kan faktisk Cannabis få de til å bikke over.
Vis hele sitatet...
Det er kun du og deg alene alt står på, om det er speedpsykose, heroinpsykose, hasjpsykose whatever. Det er ikke rusmiddelet i seg selv som tvinger deg eller får deg til å drepe noen eller begå slike handlinger, det er hjernen din og psykosen.
Du kan skylde på rusmiddelet så mye du vil, men det er fortsatt DU som har begått handlingen, rusmidlet gjør ikke annet enn å ligge der og bli brukt for å gi DEG en rus og fucke med DIN hjernekjemi.

Det blir nesten litt som å gå å stjele noe, drepe noen, rane en bank eller noe slikt også skylde på at man er strafferettslig utilregnelig og derfor ikke kan straffes på normal måte (eller var det uberegnelig?)

Husk nå også på bruken av ordene "kan gi".
Akkurat dette er det veldig mange som overser og velger å påstå at alle får psykose av cannabis og blir derfor også mye brukt rundt legaliseringsdebatten og dreier seg om litt mer enn det å bare bruke ett rusmiddel.
Rusmidlet gir deg ikke noe du ikke allerede hadde fra før av, Miss Mary Jane sniker seg ikke opp i sengen din om natten, biter deg i tåa og injiserer deg med psykosemiddel gjør hun vel?

Sitat av Passiv Vis innlegg
Jeg er på ingen måte imot Cannabis som rusmiddel på noen som helst måte, men reagerer på glorifiseringen som enkelte har på det. Det har positive og negative sider som alle andre midler.
Nå er det mulig jeg missa et par poenger, og er helt off topic, men jeg klarte ikke å dy meg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det både positive og negative sider og har på ingen måte glorifisert weed.
For meg virker det mer som mange av de som aldri har opplevd noe positivt på cannabis prøver å svartmale at det i det hele tatt er positivt, på samme måte som de som bare opplever det positive ofte svartmaler at det ikke finnes negative sider ved det.

Psykoser har også en hel del med gener å gjøre, så om moren/bestemoren/tanta/søstera di var schizofren og/eller faren/bestefaren/onkelen/broren din bipolar og du velger å bruke rusmidler og får en psykose, så har du faktisk kun deg selv å takke for det fordi du allerede har det i genene dine og det kunne blitt utløst når som helst ellers.