View Single Post
Sitat av Spsy Vis innlegg
Så, burde samfunnet gå over til å bli et plantebasert samfunn innen de nærmeste tiårene?
Jeg ser tre hovedargumenter for hvorfor man burde gå over til et plantebasert samfunn. Helse, miljø og dyrevelferd.
Vis hele sitatet...
Helse-
Uenig med deg, av to grunner.
- Kjøtt er mye mer enn bare rødt prosessert kjøtt. I et ideelt kosthold burde man spise litt kjøtt, slik at jern og b12 er iallefall dekket.
- Man kan ikke heller sammenlikne en veganer med en typisk amerikaner som spiser mye kjøtt. Det er endel andre faktorer som spiller inn enn bare kostholdet. Kanskje veganere røyker mindre enn kjøttspisere?

Miljø-
Delvis enig. Det blir mer mat totalt dersom man spiser mer kornprodukter enn kjøttprodukter.

Dyrevelferd-
Desverre så klarer jeg ikke å likestille dyr med mennesker. Jeg vet ikke helt hvorfor. Misforstå meg rett, jeg respekterer dyr og ville aldri skadet et dyr sånn uten videre. Jeg ser på å jakte et dyr, for så spise det er en veldig naturlig prosess. Nå er selvfølgelig dette ikke så relevant i 2021. Jeg føler meg heller ikke som en forferdelig person fordi jeg spiser kjøtt noen ganger i uken.


Sitat av Spsy Vis innlegg
Så, hvilken side av historien vil du være på?
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok alltid inkludere kjøtt i mitt kosthold. Kanskje jeg endrer mening om 10 år, kanskje ikke.
Sist endret av Superspurv; 11. februar 2021 kl. 19:57.