Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Nok et eksempel på når en mikrokontroller er massivt overkill, spør du meg. Hvis hensikten er å lære seg å programmere mikrokontrollere, så kan det være startprosjektet, men når det ikke er hensikten så burde man holde kompleksitetsnivået nede. Det er mest fornuftig, og man lærer mest på den måten. Mikrokontrollere bør brukes der kostnad og/eller arbeidsmengde blir tydelig redusert av bruken, og dette er ikke et slikt tilfelle. Det er uansett greit å lære seg noe elementær "diskret" elektronikk før man går på mikrokontrollere.

Jeg ville satt en 555 i astabil modus med den frekvens og duty cycle (tid høy vs tid lav) man vil at LEDene skal blinke i, drevet begge LED-strengene (A og B) fra 555ens utgang, og samtidig brukt en 4017 til å jorde LED-anodene etter tur via transistorer. Burde funke, og er etter min mening en bedre løsning enn en mikrokontroller.

EDIT: Og som VivaLatrina sier, 2 AA-batterier vil ikke holde. Du må overstige spenningen på LEDene, og 2·1,5 V er som kjent bare 3 V. Du må nok minst ha 3 AA-batterier i serie.
Sist endret av Provo; 3. februar 2010 kl. 08:51.