View Single Post
Hei! Jeg lastet ned en del bøker fra nb.no før, men ser nå at de har fått en helt ny nettside og dermed også nytt system for visning av boksidene. Før var sidene lagret som ett enkelt bilde, nå ser det ut som om de ofte er delt opp i to (i hvert fall når man øker kvaliteten/størrelsen på boksiden). Dette gjør metoden min noe utdatert, men jeg kan allikevel dele den med deg.

Du trenger: Firefox, BatchDownload , ReNamer og eventuelt CutePDF Writer eller lignende. Jeg bruker "Sult" av Knut Hamsun som eksempelbok.

Bla opp til første side med tekst, i mitt tilfelle blir det siden hvor det kun står "Sult". (Dette fordi det ser ut som om forsiden, baksiden og noen andre "spesialsider" faller utenfor systemet jeg bruker.) På den siden du bladde opp, høyreklikker du og trykker "Kopier bildeadresse". Det skal være et firesifret tall etter no-nb_digibok_[BOKAS ID]_XXXX, for eksempel no-nb_digibok_2009011604050_0001. Da får du noe lignende:

Kode

http://www.nb.no/services/image/resolver?url_ver=geneza&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009011604050_0001&maxLevel=5&level=2&col=0&row=0&resX=1744&resY=2872&tileWidth=1024&tileHeight=1024
Bytt deretter ut &level=2 med &level=3. Ved å bytte ut med &level=4 eller &level=5, så vil kvaliteten og lesbarheten bedres, men samtidig splittes også boksiden i flere bilder (hvor du ved hjelp av row og col kan hente ut de forskjellige delene.) I og med at det med min metode ikke er ønskelig å ha én side på mange bilder, bruker jeg her &level=3.

Nå lager du på PC-en din en mappe kalt "Sult", og deretter tre undermapper, f.eks. A, B og C. Finn også ut hva som er adressen til siste vanlige side. I vårt tilfelle er det no-nb_digibok_2009011604050_0160.

Høyreklikk deretter i Firefox og klikk på "BatchDownload". I feltet til "Base Url" limer du inn den &level=3-adressen vi fant i stad, i dette tilfellet denne. Endre så no-nb_digibok_2009011604050_0001 til no-nb_digibok_2009011604050_000(*), sett "Numbers: From" fra 1 til 9 og sett "Download folder" til Sult\A. Klikk deretter på "Start".

Prossessen må deretter gjentas igjen, men nå må 000(*) forandres til 00(*), "Numbers: From" fra 10 til 99 og nedlastningsmappen til Sult\B. Klikk Start.

Og jadda, enda en gang: denne gangen med 0(*), tall fra 100 til 160 (altså det vi istad fant ut at var siste side) og mappen til Sult\C. Grunnen til at vi må gjøre dette i tre prosesser er at BatchDownload gjør om 001 i "Numbers: From" til 1. Den skjønner altså ikke at den skal telle 001, 002, 003, istedet for 1, 2 og 3. Om vi ikke hadde lastet ned til tre forskjellige mapper, ville BatchDownload overskrevet de tidligere boksidene den har lastet ned. Dette skjønner du hvorfor om du ser i mappe A, B og C, siden filene får navn 001.jpg, 002.jpg, osv i alle mappene.

Nå kan du lukke både BatchDownload og Firefox, for så å starte ReNamer. Dra først filene dine fra mappe A inn i feltet "Drag your files here". Gjør så det samme med filene fra mappe B og deretter C. Klikk "Add", "Strip", huk av for "Digits" og klikk "Add rule". Du får da en feilmelding som sier at flere bilder får samme navn, klikk bare ok da. Trykk på ny på "Add", så på "Serialize" og "Add rule". Trykk så på "Rename". Nå skal filene ha fått forskjellige navn, fra 1.jpg og til og med 160.jpg. Du kan derfor nå klippe ut alle bildene fra A, B og C og lime inn i mappen "Sult", før du sletter de tre tomme mappene.

Nå har du for så vidt lagret hele boka, men om du synes det er upraktisk å ha hver side lagret som et bilde, kan du bruke f.eks. Cute PDF Writer til å lage én pdf av alle bildene.

Selv om dette ble et nokså langt innlegg, håper jeg du får det til! Hvis ikke er det bare å spørre i vei. Så får vi håpe at noen etter hvert også finner en god måte for å få lastet ned sidene i bedre kvalitet. God lesning!
Sist endret av zorro; 3. januar 2013 kl. 01:24.