View Single Post
Her har du en snutt, som forklarer en del om det Myoxocepalus, Svartbak og Mandokir har formidlet. Rev og ulv (tar med den i samme slengen også) er ikke bruktbare til kjæledyr. Det blir som tidligere nevnt, driting og tissing i vilden sky. Særlig gjelder dette hanndyr, og urin som virkelig lukter. Jeg har kjent lukta av rev eller grevling, ja. Jeg er usikker på hvilken, men en av disse hadde gravd et hull, og tisset ned i det. Dette er det en del hanndyr som gjør. Har også observert dette hos elgokser. Dem graver en grop, tisser i den, ruller seg i dette og er da gem for damene. Men nok om det, jeg drev med noe traktorarbeid på denne åkeren, og hullet var i kanten av åkeren. Denne åkeren er på drøyt 100 daa (1 daa = fortsatt 1000 m²). Jeg kjente lukta godt over 100 m unna (kanskje 200–300 m unna også). Når jeg kom like ved hullet, så var stanken til å skjære i. Den var omtrent like intens, som av et kadaver i solsteiken, som marken kravler i. Bare for å si det, så har jeg stått i en del stank i mitt liv! Så om du drar noe slikt i hus, så blir det nok felt mange tårer. Og jeg kan garantere, at det blir ingen gledestårer!..

Ellers så er mye av denne oppførselen genetisk. Det er bare å glemme ideen, om å trene dette vekk!..
Det ble gjort forsøk i det gamle Sovjet på 50-tallet og senere, som går på noe lignende. Altså det å få rev til å bli tam. Forsøket var egentlig genialt, og resultatet snudde opp ned på en del ting vi trodde om lynnet til husdyr.
Jeg vet, at dette er bare en YouTube sak. Men dette er også noe vi lærte på skolen. Altså det er rett ut gammel kunnskap formidlet på en måte, som de fleste forstår.
https://www.youtube.com/watch?v=HsIibD-TLcM

Etter du har sett denne, så kan du vurdere om du vi ha all verdens sære dyr i huset.

Ellers har jeg lekt med ideen, om å ha noe lignende de hvepsebolene. Men da heller bier. Det er heller ingen bekymring, før du står foran utgangen dems. Dem kan bli så sinte de bare vil inne, men de får ikke gjort noe inne. Men noe slikt, eller maur, hadde vært riktig så interessant og fulgt med på!