View Single Post
Sitat av Choobe Vis innlegg
Høres ut som ett rusproblem. Bytt ut "røyker" med "drikker" å se (for de som er så glad i alkoholsammenligninger), men det blir uansett off-topic.

Ser ut til at denne tråden egentlig handler om legalisering (ikke media om det), litt at piller suger, og en del om hvordan hasj er bedre enn alkohol.

Jeg anbefaler å søke opp "Aksjon for legalisering", var ett godt tiltak til "sjefen" forsvant og det kokte bort i kålen. Kanskje prøve noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hun sier også at hun har en jobb og fungerer greit i hverdagen. Jeg har f.eks noen kompiser som har fått det for seg at en liten whisky etter jobb er toppers. Jeg forstår ikke det heller, men de har definitivt ikke rusproblemer. (De jeg snakker om har alle 5+ års utdannelse (ikke humanoia ) og godt betalte jobber)

Uansett;

Hvis dere virkelig vil gjøre en forskjell, slutt å trekke frem "cannabis" som noe spesielt. Det er et rusmiddel som alkohol, GHB, MDMA osv. Poenget bør være at trusselen om straff (og eventuell straff) for bruk ikke har noe for seg. Ved å se helt bort fra dette vil flere tørre å søke hjelp om de får problemer, og politiet kan konsentrere seg om å få stoppet storsmuglere av rusmidler (alkohol og). Det er SÅ mange fornuftige ting politiet kunne brukt ressursene sine på, men de velger de letteste sakene. Ta en full mann som tisser utfor en bryggekant, eller en som selger 0.5g hasj i sentrum. På statistikken er "en løst sak" det samme som "en løst sak", uavhengig av hvor alvorlig det er eller hvor mye etterforskning som kreves.

Et eksempel er det interne skrivet i politiet som inneholdt noe som at "vinningskriminalitet og svindel under 100.000,- skal ikke prioriteres".


For meg handler dette om det Arild Knutsen og Foreningen For Human Narkotikapolitikk jobber for, nemlig skaderedusering og å slutte å misbruke ressurser på å jage narkomane eller de som ikke lager problemer overhodet.

(en heroinist trenger omtrent 2.000.000 årlig for å finansiere forbruket sitt. Pengene går rett til kriminelle nettverk, og man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå hvor pengene kommer fra)


For å illustrere dobbeltmoralen i samfunnet har vi sprøyterom der heroinavhengige lovlig kan ta med seg ett gram heroin uten å risikere straffeforfølgelse. Jeg er selvsagt ikke mot det, men hadde jeg blitt tatt med det samme hadde jeg nok fått en rimelig grei smekk på pungen, avhør og noen dagers "ferie". Hvis loven ikke kan være den samme for alle er det sannsynligvis noe galt med loven.

Selv politikerne skjønner at det ikke er noe poeng i å behandle rusmisbrukere som kriminelle (det ser man i praksis om man tar en tur på Oslo S). Disse er ikke noe mer kriminelle enn de som sitter dag ut og dag inn og drikker.

Jeg bryr meg strengt talt ikke så mye for min egen del siden jeg knapt rører noe rusmiddel, men jeg loven er fortsatt fullstendig verdiløs og sikter mot en gruppe som trolig har problemer fra før. "Krigen mot narkotika" er tapt, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre livet til en rekke enkeltinvidivider bedre og samtidig spare inn spare inn store beløp som kan brukes til å hjelpe dem som har blitt utsatt for kriminalitet som ran, svindel, tyveri, voldtekt etc.

Den eneste som kan bli skadet om en heroinmisbruker setter en sprøyte er misbrukeren.

Hadde jeg trodd at samtlige nordmenn ville gått mann av huse for å kjøpe heroin og bli narkomane om det ble legalisert hadde jeg vært mot legalisering, men noe sier meg at det ikke kommer til å skje. Jeg gir f... i loven (der jeg mener den er riv ruskende gal) og likevel sitter jeg ikke her med en sprøyte i armen.

Jeg tror ærlig talt at stonere som kun bryr seg om å få røyke "sitt" narkotikum lovlig gjør mer skade enn nytte i slike debatter.