View Single Post
Feilen med likestilling ligger i ordet: Det gir en slags illusjon om at menn og kvinner kan være like. Men fra naturens side er vi langt fra det. I så godt som alle dyrearter har de to kjønnene ulike oppgaver, og dette gjelder også mennesket. Man trenger ikke gå mange årene tilbake i tid før man ser det som helt naturlig at mannen jobbet på åkre, skog, fiske, etc. og kvinnen tok seg av barn og hjem. I dag er det annerledes, ettersom de fleste yrker ikke lenger krever hardt fysisk arbeid lengre (et område hvor mannen udiskutabelt har en fordel). Dermed åpnes det opp muligheter for begge kjønn, og siden vi har en historie med mannen i arbeid, så har dette "nye" arbeidsmarkedet vært dominert av menn. Derfor kan jeg si meg enig i likestilling på det enkleste plan: Lik lønn for likt arbeid, og like muligheter. Problemet blir bare når noen, i likestillingens navn, går utover dette, og f.eks. krever en kvotering av kvinner inn i styrer o.l. Det har vi i realiteten ikke lenger like muligheter. Det er også verdt å tenke på at så godt som alle som sitter i et styre i dag har kommet dit gjennom år med hard jobbing. Og jeg tør påstå at en kvinne som begynner sin karriere i dag, har en like stor mulighet for suksess som en mann.

Likestillingskampen faller også for sin mangel på logikk, ved å være svært selektiv når det gjelder hvilke områder vi skal ha likestilling. Hvis vi skal kreve 10% kvinneandel i norske styrer, siden de er mannsdominerte, hvorfor er det ikke da et krav om 10% kvinneandel i industriyrker, blant håndverkere, eller lastebilsjåfører, som alle er mannsdominerte yrker?

Og hva med verneplikten, som i realiteten er statlig kjønnsdiskriminering. Hvor er de som skriker høyt om likestilling her? Her blir man faktisk tvunget til å avgi et år av livet sitt hvis man er gutt, mens man slipper hvis man er jente. Er dette likestilling?

I mine øyne er likestilling blitt en parodi på seg selv, og virker fullstendig mot sin hensikt. I stedet for å prøve å gjøre kjønnene så like som mulig, burde vi dyrke forskjellene som faktisk er der, og prøve å leve med disse forskjellene på en måte som er tilfredsstillende for begge kjønn. Alt vi gjør nå er å skape ytterligere polarisering ved tåpelige diskusjoner og hjelpesløse tiltak.