View Single Post
hei.

Jeg er utdannet som sykepleier, har arbeidet i ca 8 år. Etter flere år som helsepersonell, har jeg flere ganger fått inntrykk av litt irrasjonelle holdninger knyttet til pasienter som bruker rusmidler. Hvordan opplever dere at dere blir møtt av sykepleiere, vernepleiere og hjelpepleiere eller annet helsepersonell ?

Kjente særlig på dette når jeg var sykepleier på en avdeling, hvor det var en person som hadde en tilstand som gir sterke smerter, men vedkommende ble ikke tilstrekkelig smertelindret. Legen skulle ivartfall ikke gi vedkommende rus på et norsk sykehus. Det sier seg jo selv, at en som har ruset seg på opiater har høyere toleranse ovenfor oxynorm og liggende. Hvordan opplever dere dette ? Kom gjerne med innspill om dere merker forskjell på helsepersonellet etter deres alder. Jeg opplever gjerne muligens at den "eldre garden" av helsepersonell er verst her.

Jeg syns det er veldig trist at det kanskje er slik i dag. Alle har jo krav på gode helsetjenester, skal jo ikke være forskjell på slik. Alle skal oppleve å bli smertefri, når man opplever akutt eller kroniske tilstander/sykdom. Som sykepleier er det vanskelig å utfordre spesialister, leger eller fastleger når de har slike konservative holdninger og tanker om mennesker. I den episoden jeg nevnte forsøkte jeg selvsagt å kjempe for min pasient uten hell. Vedkommende ente med å skrive seg ut fra sykehuset for å selv smertelindre seg bedre, selsom det ikke var å anbefale rent medisinsk.
Sist endret av NorskSykepleier; 22. februar 2019 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.