View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal fortsette å lese litt om kolonner med den VM kolonnen ser veldig lovende ut.
Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til lengde og diamter på kolonna. 2" el 3" rør? Lengde?
Og hva med kolonna for stripping?

Har en kjele som tar rett under 50 L, og der er det kun ett 2.2KW element. Men driller lett ett hull til for å få på plass et element til. Vannkokere koster fra 79 og oppover og har rundt 2KW element. går nok fortere enn å vente på pakke fra Ebay.
Vis hele sitatet...
Spør du meg er VM et meget godt alternativ.

Ja, rørdiameter skal matche's med varmeelement og kjøling skal matches med varmeelement.
Så større rør trenger mer effekt og bedre kjøling.

Høyde: bygg så høyt rommet ditt tillater.

Om du vil ha 2" eller 3" kommer an på hvor fort du vil ta ut produkt. Om du kun skal ha 50 liter kokekar, vil 2" stigrør holde i masse. (Min personlige mening). Med det tar du ut rundt 1.2 liter i timen.
Pluss at deler blir fort dyrere når du går for 3".

Stripper har jeg aldri bygd, aldri hatt behov for det heller. Men om jeg vil, kan jeg konvertere kolonna til en stripper om jeg ønsker.
Fjerner da kjølespiralen i topp, plugger toppen og tar ut produkt uten reflux. Eneste er at jeg har en potensiell bombe, siden jeg har en ventil som jeg kan stenge på uttakarmen.
Med andre ord, ikke en ideell stripper.
Sist endret av per-ulv; 22. juni 2014 kl. 18:01.