Tråd: Groguide
View Single Post
Jeg har som nevnt i en annen tråd søkt litt ekspertise på området. Jeg skriver dette for å få bekreftet eller avkreftet hvordan jeg ser for meg løpet fremover nå. Jeg har som nevnt hvor jeg først søkte hjelp vanskeligheter med å lese lengre sammenhengende engelske tekster, tro det eller ei. Jeg føler derfor jeg blir ekstra usikker.

Min erfaring er dog noget smalt. Har deltatt i å dyrke frem en plante tidligere, men aldri så langt at det kom i blomststadium.

Jeg har nå satt to prøve-frø som, såvidt meg forstått, skal være av typen Liberty Haze og Amnesia. Disse kommer fra en headshop i Amsterdam. Usikker på hvor. Dette er typen autoflower.
Prosessen så langt har gått med på å legge frøene i vått tørkepapir på en tallerken og lagt over plast med mulighet for tilførsel av oksygen. Denne gang har jeg i snarhetens råd droppet å legge de i vannglass først, med etterpåklokskapens overbevisning om at det kanskje ikke er nødvendig heller? Nå ser den ut, litt over et døgn senere, til å komme noe ut av dem.

Prosessen videre er jeg dog mer usikker på. Jeg fikk et råd om å plante rett i stor potte, med den bakgrunn at omplanting stresser planten og vil kunne hemme/hindre vekst. Dette spesielt med tanke på det er autoflower. Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette?
Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si? Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?

Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!