View Single Post
Sitat av MjrDainBramage Vis innlegg
Jeg er stort sett enig med både brunost og Hippi, men jeg vil påpeke at sammenhengen mellom animalsk fett/høyt kolesterol og hjerte-/karsykdommer ikke er ubestridelig dokumentert. Det som derimot er godt dokumentert er sammenhengen mellom et kosthold med mye fett OG mye karbohydrater, og lidelser som overvekt, diabetes og hjerteproblemer. Det er også mye som tyder på at selv et fettfattig kosthold som er rikt på karbohydrater (sukker) ofte vil kunne medføre de samme plagene som ved høyt inntak av både fett og karbohydrater. Boka "Bedre uten brød" (Wolfgang Lutz) er en god pekepinn på nettopp dette.

Rent kjemisk er det mer energikrevende for kroppen å fordøye protein, men jeg har ikke funnet noen link til dokumentasjonen her og nå. Jeg vet imidlertid at dette er beskrevet i boka "Slank med ketolysekuren" av nettopp Torkil P. Andersen (og i svært mye litteratur om hvordan fordøyelsen virker). Det dreier seg altså ikke om at den menneskelige fordøyelsen er utpreget dårlig til å fordøye protein, men at det kjemisk sett skal mer til for å bryte ned kjøtt enn plantekost.
Vis hele sitatet...

Sier ikke at dette er tilfellet her, men å utelukkende gå ut fra forskning som er gjort for å bringe lavkarbokosthold fram i verden er kanskje ikke den rette måten å gjøre det på. Jeg ville iallefall valgt mine kilder med litt mer omhu, og sett på forskning fra forskjellige ståsteder enn bare de som fremmer lavkarbo.