View Single Post
Hei! Holder til på et møtested i en større kommune og administrasjonen har nylig fått ny ledelse. Den utarbeider en hel haug med endringer på alle nivå, langt over huet til oss som frekventerer stedet. Det er et mangfold nesten uten like på dette stedet, hvor folk kan drive med hobbyer og nesten all slags interesser og derfor et viktig møtested for hver enkelt av oss. Så er det slik at de ansetter folk på korttidskontrakt gjennom kommunen, men lar helst være å ansette de den siste bolken av tid, for å slippe unna fast ansettelse av vedkommende. Det er jo slik at hvis noen har jobba lenge nok i et stillingsprosent i kommunen de er ansatt i, er de sikra fast ansettelse. Altså aktiv bruk av en "bruk-og kast-filosofi", som er en velkjent metode for å eventuelt spare penger eller bli kvitt noen. Her er det sannsynligvis ikke penger det står på, men heller muligens en personlig agenda fra leder angående vedkommende det er snakk om. Ny stilling er utlyst, og det har vært endel søkere, men vedkommende som har jobbet der i flere år, muligens deltid, får sannsynligvis ikke jobben. Så...jeg lurer på hvem som kan kontaktes, og hva man kan gjøre med dette. Hen det gjelder er svært godt likt av alle som bruker stedet. Og har kompetanse den nye ledelsen aldri kommer til å klare å opparbeide seg. Da snakker jeg blant annet om menneskesyn, noe som er svært viktig i denne jobben. Vi/ brukerne ønsker faktisk ikke at hen skal slutte. Men tydeligvis er hen ikke ledelsen sin cup of tea. Fagforeninga er inne i bildet, men det virker som at vedkommende har en litt tynn sak, ettersom slike stillinger skal utlyses offentlig og ofte ender det med at en som allerede jobber i bedriften til slutt blir prioritert. Men det ser ikke ut til at det skjer i dette tilfellet. Jeg kan så lite om hvem å kontakte, når det gjelder kommunal ansettelse. Har noen greie på arbeidsrett? Hva som helst? Om vedkommende kan få den siste avtalen med kommunen i boks, slik at hen da er inne i systemet, og da enten får forlenget arbeidsperioden, eller får denne utlyste jobben? Tar i mot alle tips om hvordan denne saken kan løses, både ryddig og "uryddig". Håper noen vet hva som er mulig å sette i gang, for å sikre vedkommende jobb. Beklager noe naivt innlegg, men man må jo bare prøve å gjøre noe når ting er så urettferdig.