View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke hvor forrige svaret mitt ble av men så han er dømt og sonet men hva er et år i straff? Ute etter 8 mnd. Vet ikke hvor lenge han her sona men overgrepsstraffene er latterlig lave og flere saker i media skriver om 1-2 år for overgrep av barn. Det er ingen straff i mine øyne og da er det greit å gi en ordentlig straff til forbrytere av den kaliberen
Vis hele sitatet...
Det er en ting å være uenig i straffenivået - noe annet å ty til selvjustis. Det er noe jeg aldri mener man skal kunne oppfordre til eller si er greit.

1 år hørtes også veldig lite ut, sex med barn under 14 år skal straffes med MINIMUM 3 år, og inntil 15 år. Så om noen får 1 år må det bety at det enten er en veldig mild sak eller at man ikke hadde bevis for overgrepet og fikk de dømt for noe annet.

Men uansett faller jeg tilbake på det jeg sa i stad: det finnes nok ingen straff streng nok til at man føler rettferdighet. Er jo like greit å si "Han forgrep seg på barn - og alt han trengte å gjøre var å være 10 år i fengsel". Det føles ikke rettferdig. Men det er et uoppnålig mål å få til noe som føles rettferdig for veldig grusomme handlinger - så tenker det ikke er noe å strebe etter.

Så da får man heller prøve å tenke prevantivt - gjøre det beste for at det ikke skal skje. Og hvis det skjer gjøre sitt beste for at det ikke skjer igjen. Og så må man samtidig gi god oppfølging til både offer og pårørende.
Sist endret av etse; 2. november 2020 kl. 00:08.