View Single Post
Det blir helt feil å sammenligne Salvia og LSD, etter min mening. Effekten av enteogener vil så klart variere fra person til person. Akkurat som vi som mennesker kan beskrive lys som elektromagnetisk stråling som treffer netthinnen og omdannes til impulser som hjernen tolker som farger. For eksempel blå. Men selve opplevelsen av fargen er en subjektiv, bevisst opplevelse. Eksempler på en quale er smerten av en hodepine, smaken av vin, opplevelsen av å ta et rusmiddel og så videre. Forøvrig virker Salvia på kappa opioid reseptorene, og har mye kortere varighet enn andre hallusinogener. Noen av effektene kan være alt fra (for å gi en pekepinn):


- Endret virkelighetsoppfatning
- Kreativitet
- Innsyn i ens egen personlighet
- Kraftige visuelle hallusinasjoner (Med åpne og lukkede øyne))
- Følelse av å inngå i andre dimensjoner eller virkeligheter.
- Balanseproblemer
- Psykisk ubehag som angst og panikk

Det er interessant at Mazatec-indianerne bruker urten i ritualer for å helbrede sykdommer, og for å få visjoner!

Når det kommer til LSD, derimot, er et kraftig, syntetisk psykedelisk stoff og virker trolig på hovedsakelig 5-HT2A reseptorer i hjernen. Her vil man kunne oppleve at alt får en ny framtoning eller mening, skarpe farger, bevegende geometriske mønstre, synestesi, aura rundt gjenstander og lignende. Jeg mener at det blir feil å kalle det hallusinasjoner på LSD. Snarere illusjoner eller synsforstyrrelser. Du kan jo tenke deg at du får alt dette gradvis over tid (Man kan nesten kjenne den første "bølgen). Det tar deg kanskje rundt 30 minutter å komme opp mens selve peak kan ligge på den tredje timen. Salvia derimot, får du alt servert på 1 minutt og når platå på 5-10 minutter. Klart det blir intenst på en annen måte.

Nå nevner jeg forøvrig ikke noe om doser her. Klart ti gram sopp vil være annerledes enn å lage te av 1,5.
Sist endret av Lucy In The Sky; 8. mars 2012 kl. 17:38.