Tråd: Applejack
View Single Post
Jeg har funnet en base-oppskrift som jeg jobber ut fra. Blåbær og bringebær og rips og jordbær og åkerbær og molte har fungert ypperlig med den, solbær og blokkebær trenger litt justering neste gang. Så blander jeg de forskjellige når de er ferdige for å sjekke om noen kombinasjoner er bedre. Solbær og blokkebær fungerte overraskende bra!

1750 G Frosne bær/frukt
1500 G Sukker
4,5 L Vann
1-3 TS Sitronsyre
1-3 TS Pectolase
1 TS Vingjær av typen MA33
2 TS Gjærnæring

Tin bærene i steril bøtte, tar ca 12 timer.
Mos bærene godt mens vannet koker.
Hell over kokende vann og tilsett sukker og syre, rør godt til alt sukker er oppløst. Mengden sitronsyre kommer an på hvor mye syre det er i råvarene.
Tilsett pectolase. Dette er et enzym som bryter ned pektin, og mengden kommer an på hvor mye pektin det er i råvarene. Jordbær har veldig lite og epler har veldig mye. La dette virke i 24 timer.
Tilsett gjær og næring.
Rør 2 ganger daglig. Etter ca et døgn vil gjæringen være godt i gang. La det gjære i bøtta i 5-8 døgn til gjæringen har roet seg litt.
Sil av frukten og hell mosten på en Demi-john med gjærlås. (Glasskagge på ca 4,5 liter) Mosten som er til overs har jeg på rene vinflasker som jeg tetter med en "sigar" av tørkerull.

Etter ca 2 måneder stikker jeg om på en ny kagge uten å få med bunnslammet og etterfyller til ca 2 cm fra korken med restmosten.
Dette gjentas 1 eller 2 ganger til, avhengig av mengde bunnslam og klarhet i vinen. Den skal være helt glassklar og ikke skille ut noe bunnslam før flasking.

Dette kan totalt ta alt fra 3 måneder til ett år, tipper det er derfor de fleste bruker gjærstopp og klarningsmiddel, men jeg har god tid og liker tanken på å tilsette minst mulig unødvendige ting.

Du har lite å tape på å prøve med det du har i hagen! En av grunnene til at jeg bare lager 5 liter av gangen er nettopp det, tapet føles ikke så stort hvis det ikke blir et veldig bra resultat. I tilegg er det lettere å jobbe med mindre kvanta, spesielt under flasking. Får 6-7 flasker av hver kagge.