Tråd: Rasister
View Single Post
Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Nå er det opp til individet å kalle seg han/hun/hen, men det er ikke diskriminerende om en andre/tredjeperson nekter å være med på det.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen roter sammen mye forskjellig. Du kan kalle transpersoner med det du mener er rett pronomen i dagligspråket ditt, jeg tror ikke det er straffbart noen steder i verden. Du kan argumentere for det på nett og i aviser. Men hvis du for eksempel har en transperson ansatt i bedriften din, så vil det oppleves demonstrativt respektløst å insistere på at vedkommende er et annet kjønn enn det vedkommende selv mener. Det handler om denne personen sin identitet, og det er åpenbart viktigere for h*n bli respektert på arbeidsplassen enn for deg å markere hva du mener om denne personen sitt kjønn.

Du kan godt mene at transpersoner tar feil om egen identitet (det er litt arrogant, men helt lov). Du kan mene at de er sinnsforvirrede og oppmerkomshetssyke. Men uansett er det et faktum at dette er mennesker som ofte har det veldig, veldig vanskelig. De opplever mye vondt fra familier og omgivelser, selvmordsstatistikken deres er sjokkerende. Hvorfor i all verden er det så viktig å markere avstand og manglende respekt? Hvorfor ønsker man å gjøre livet deres verre enn det er, de er jo likeverdige mennesker? Vi er enige om det? Altså, jeg har mer forståelse for konservative kristne som vil helbrede avvikere, de tror jo faktisk at de redder dem fra helvete. Men å bare være kjip fordi man mener de er forstyrrende? Går man rundt og trakasserer andre syke personer? Hva er så jævla provoserende med det du mener er en mann i kjole?

Nå sporet jo denne tråden en smule av, men jeg våger å tippe at ts sine foreldre er homofobe også. Vill spekulasjon.
Sist endret av *pi; 21. juli 2019 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.