View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
hvis de sterkeste argumentene man kan forsvare et standpunkt med er at det teknisk sett ikke er ulovlig å ytre de aktuelle meningene offentlig, da har man jo ikke akkurat styrket saken sin...
Vis hele sitatet...
Det er jeg forsåvidt enig i, og må få presisere at det ikke akkurat er min sak det er snakk om her heller. Det jeg mente var egentlig ikke at det skal være juridisk lovlig, noe som er helt åpenbart. Det jeg mente er mer at det ikke nødvendigvis er så umoralsk heller. Dvs, det er selvsagt umoralsk å oppsøke homoer personlig og fortelle dem hvordan de bør og ikke bør ha sex, eller prøve å begrense det ved lov. Men å hevde i en saklig debatt at homekteskap strider mot Bibelen synes jeg er helt innenfor, og burde ikke være så veldig krenkende å høre. Som nevnt er det mange som mener samboerskap, og sex/barn før ekteskapet er synd, jeg tar ikke det personlig med mindre de begynner å belære meg om det direkte.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du var forøvrig selv inne på skillet mellom rett til å ytre vs. rett til å ikke bli motsagt tidligere i tråden, så jeg synes det er veldig underlig at du trekker inn ytringsfrihet her. For det er virkelig ikke et tema. Hva reservasjonsrett angår, så heller jeg mot at den kanskje bør være der, men at det da samtidig er på sin plass å kritisere de som velger å benytte seg av den.
Vis hele sitatet...
Ja kritiser i vei, det er like bak mål å bli krenket fordi folk syns man er en forstokket fundamentalist. Folk må i det hele tatt slutte å bli så fuckings krenket hele tiden, det punkterer enhver fornuftig meningsutveksling.

Jeg mener dog at hvis man skal debattere hva Gud egentlig mener om homoekteskap så bør man gjøre det på det premisset at Gud finnes, ellers blir jo hele debatten fullstendig meningsløs. Å kritisere reservasjonsprestene med argumentet om at Bibelen er oppspinn er ikke fruktbart.