View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg mener det er greit å mene at homofilt samliv er synd også. Det er en mening som alt annet. Det er bare det at det for mange er en veldig provoserende mening. Men det er ikke noe ulovlig eller galt å ha en slik mening.
Vis hele sitatet...
Det er galt, i den forstand at det er moralsk forkvaklet. På lik linje med rasisme og sexisme. Ingen her har vel argumentert for at det skal være ulovlig å besitte eller forkjempe noen meninger overhodet.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det som er mindre forståelig for meg er at man absolutt skal bli velsignet av et livssyn som man i utgangspunktet mener er svada.
Vis hele sitatet...
Her mister du meg. Ja, jeg er ateist. Jeg synes at kristendommen er svada. Og jeg ville aldri giftet meg i kirken. Ikke er jeg homofil heller, så jeg snakker ikke på vegne av mine egne interesser. Noen homofile er kristne, og de reaksjonære konservative kristne som mener homofilt samliv er en styggedom har da ikke på noen måte definisjonsrett på hva kirken er og står for. Enda flere, om vi skal dømme ut fra siste kirkemøte, synes at homofilt samliv og ekteskap er helt problemfritt, så hvorfor vil du absolutt gi makten til de mest diskriminerende bøllene kirken klarer å hoste opp?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Men bibelen er som den er uansett, ganske klar på dette. Man er nødt til å lukke øynene for hva bibelen sier om homofilt samliv.
Vis hele sitatet...
Ja, slik man lukker øynene for hva den sier om kvinners rettigheter, slaveri, jomfrudom ved ekteskap, ekteskapsbrudd, dødsstraff for utroskap, rekkverk på taket, dusker på kappen, blanding av tekstiler, spising av skalldyr også videre ad nauseum. Verden går videre.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Likevel er det litt underlig for meg, at samtlige prester skal føye seg og sin religiøse forståelse lik ens egen.
Vis hele sitatet...
Slik det er i dag har de mulighet til å avstå fra å vie homofile. Og vi andre står fritt til å kritisere og latterliggjøre dette valget.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det hadde sikkert vekket harme også ja. Men nå er det ingenting i noen av verdensreligionene som taler for slik kritikk (de aller fleste religioner er meget antirasistiske når det kommer til etnisitet).
Vis hele sitatet...
Noe som utvilsomt er helt tilfeldig. Og mormonere har tradisjonelt nektet svarte å bli prester, siden de i følge deres forståelse av Bibelske tekster var fordømte etterkommere av Kain. Og flere kristne amerikanere – derunder faktisk også president Truman – anså i sin tid ekteskap mellom mennesker av forskjellig rase som inkompatibelt med Bibelens lære. Så helt fjernet fra virkeligheten er eksempelet ikke. Poenget er uansett at hylekoret er berettiget og burde vært enda kraftigere.