View Single Post
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Joda. Jeg ville bare frem til at demokrati også kan kalles et flertallsdiktatur. Hva om 2/3 av folket synes at homofili burde straffes med steining? Er det bra?
Selvfølgelig ikke.

Jeg ønsker bare at folk prøver å tenkte litt fra "den motsatte side" Om det er noe mer til Bibelens ord en bare såkalt "oldtids homo-hat".
Ja en kan bruke flertalls makten sin til å overstyre ting en ikke liker / muligens forstår.
Men igjen?`Hvorfor definerer Bibelen konseptet synd? Bare for å være "party-pooper" for alt gøy og kjekt? Eller er vil Bibelen frem til noe mer når den tar så sterkt avstand fra "man med man" samleie?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror definitivt ikke det ligger noe mer bak bibelens ord enn såkalt "oldtids homo-hat". Vår verden er gjennomsyret av fremmedfrykt omgjort til ubegrunnet hat. Alt som avviker fra normalen blir støtt vekk, distansert og objektivisert, en prosess som legitimerer ubegrunnet hat. Etter oppfinnelsen av langdistansekommunikasjon (internett), har vi blitt bedre til å unngå dette, men det er ennå en lang vei å gå.

Og selv om det skulle ligge et ønske om samfunnets velvære bak bibelens fornektelse av homofili er det fullstendig irrelevant for dagens samfunn. Vi har prevensjon og avansert medisinsk kompetanse til å håndtere eventuelle komplikasjoner. Det er også en minimal forskjell i risiko mellom det du betegner som sodomi og vanlig vaginalt samleie. Grunnen til at kjønnssykdommer har vært vanlig i homofile kretser har svært lite å gjøre med den faktiske spredningsrisikoen ved analt samleie, men heller miljøene i seg selv - som i stor grad er et produkt av samfunnets unnvikelse.

Du kan forsøke å legitimere ståstedet ditt ved å sitere bibelen så mye du vil, husk bare at boka er 2000 år gammel og tar utgangspunkt i helt andre premisser enn vi har i dag. Ingen kristne følger skriftene til punkt og prikke, man presser sitt eget verdenssyn inn i en ramme uten hensyn til hvilken form ramma egentlig har. Hva man velger å vektlegge i skriftene er kun de verdiene man selv ønsker å forholde seg til - noe som i og for seg selv er helt greit, men press dem for guds skyld (pun intended) ikke ned i halsen på resten av oss.
Sist endret av Nether; 15. april 2016 kl. 03:45.