View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå er det strengt tatt ikke kirken som gjør samlivsformen "offisiell", men staten. Og homofiles rett til å gifte seg har vært lovfestet siden 2009. At kirken nå kommer dels motvillig haltende etter for å anerkjenne det vi andre har sett på som en selvfølge i lang tid, er helt sekundært for hvorvidt samlivsformen er "offisiell".
Vis hele sitatet...
De homfile har hatt muligheten til å gifte seg borgerlig i lang tid med like rettigheter som hetrofile kirkelige bryllup.
Kirken handler ikke om hva staten ønsker men hva Bibelen ønsker.

Kirken som en institusjon må legge sitt mandat på hva bibelen sier.

Sitat av Provo Vis innlegg
Siden kirken ikke – de siste årene i hvert fall – har brydd seg filla om hvordan heterofile ektepar "muligens vil praktisere" sitt seksualliv, og ikke legger inn forbehold om å avstå fra sodomi i dagens liturgi, er argumentet ditt ren bullshit.
Vis hele sitatet...
Kirken har til nå ikke behøvd å ta hensyn til sodomi sin velsignelse av to parter da de til nå har vært hetrofile, og Bibelen legger opp til at hetrofile par driver med vagianlsex og ikke sodomi. Dette bør etter min mening endres hvor en da tar avstand fra sodomi i ekteskapsliturgien.

Sitat av Provo Vis innlegg
Slett ikke alle homofile praktiserer analsex. Mange holder seg til oralsex, gjensidig masturbasjon eller andre ting. Og mange heterofile har jevnlig analsex. Poenget er at du, forsøksvis på kirkens vegne, later til å være på grensen til hysterisk opptatt av to samtykkende menneskers seksualliv om de er homofile, men ikke ellers. Dersom du er så redd for konsekvensene av andres sodomi at du mener eksplisitte forbehold mot det i så fall bør innlemmes i liturgien, så er det påfallende at det kun skal gjelde homofile. Av den totale mengden sodomi som blir praktisert, blir tross alt brorparten praktisert av heterofile.
Vis hele sitatet...
Nei. Nå hvor en har godkjent homofilt ekteskap burde liturgien til statskirken blitt endret til å gjelde alle parter hvor en tar avstand fra sodomi. Da ut i fra at Bibelen sier flere ganger at dette er en synd.

Sitat av Provo Vis innlegg
Homofili er i første omgang en form for kjærlighet. Ved å gå helt i fistel over det du mener er pervers seksuell omgang som muligens kan finne sted i slike parforhold, oppnår du lite annet enn å fremstille deg selv som en desperat moraliserende seksuelt utsultet hysteriker.
Vis hele sitatet...
For å sitere en bok "Det handler om livet" av Asbjørn Hordgård

Guds ord kaller oss til kjærlighet og omsorg for alle mennesker. Homoseksuelle har også krav på å bli møtt på den måten. Men vi kan ikke løse de homofiles problemer ved å bryte med Guds bud og ordninger. Da ville man jo lede mennesker til synd mot Gud.

Alle homofile skal absolutt bli møtt med kjærlighet og omsorg.

Men en kan ikke se seg blind på de praktiske utfordringene samlivsformen byr på for de involverte parter fordi "Homofili er i første omgang en form for kjærlighet". Mange mennesker har kjærlighet mot forskjellige elementer som kan være skadelig hvis en praktiserer følelsene.

Hvorfor tror dere Bibelen gir så sterke advarsler mot seksuelt praktiserende homofili? Hvorfor er noe "Du skal ikke lyve, du skal ikke slå" definert som en synd og andre ting ikke? Kan synd være noe som kan føre til skade for individet , familien, og samfunnet?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er på ingen måte imot at homofile skal få gifte seg, men synes det er litt rart at dette må foregå i en kirke, bygd på en bibel som forkaster homofilt samliv som synd. Å følge kampen for at homofile skal gifte seg med kristen velsignelse er noe jeg undrer meg over. Jeg undrer meg også over hvorfor det tilsynelatende er null kamp for at det samme skal gjelde i moskeen, eller helligdommer til sikher, hinduister e.l. også.

Det er også interressant og typisk at mange av menneskene som engasjerer seg i f.eks homofiles kamp for at kristne mennesker skal velsigne dem i ekteskapsbånd, ofte er ateister på sin hals, og kan mene at kristendommen er bygd på eventyr og svada uansett.

Skill kirke og stat og la de religiøse få ha sine klubber i fred. Det er greit å synes at mennesker som mener at homofili er synd, er noen idioter, akkurat som det er greit å mene at mennesker som tror på Gud lider av forestillinger grensende til det psykotiske. Jeg skjønner liksom ikke at man på død og liv skal inn i en slik klubb, og på død og liv skal få velsignelse av slike mennesker.
Vis hele sitatet...

Men det er viktig å se at , ihvertfall, jeg som kristen. Ikke har noe imot homofile.

Men jeg kan ikke velsigne et parforhold jeg mener kan være skadelig for partene utifra de praktiske forholdene jeg her i denne tråden har skissert.

Ironisk nok fordi jeg bryr meg om partene. Altså de homofile. Jeg synes det er forferdelig at homofile blir plaget og mishandlet. Men jeg kan ikke gå med på kirkelig ekteskap. Vi må heller jobbe med andre metoder for å hindre plaging av de homofile.
Sist endret av leafwiz; 14. april 2016 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.