View Single Post
Sitat av ScandiNAV Vis innlegg
Går du på antidepressiva, Nysgjerrig 73? SSRI eller SNRI? Jeg hadde en periode mens jeg gikk på høy dose venlafaxine, og en av bivirkningene, slik jeg opplevde det, var at jeg fikk en sterk trang til å drikke mye øl. Spesielt etter at jeg hadde trent (løping). Jeg googla det og fant andre anekdoter som støtter teorien min. Feks denne historien jeg linker til her. Så om du går på antidepressiva, kan det være en ide å gå litt ned i dose.

https://rxisk.org/driven-to-drink-an...s-for-alcohol/
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Omsider fant jeg ut hvordan en svarer... Nei, jeg går ikke på noen tabletter og antidepressiva har jeg bestandig styrt unna. (Tar knapt nok en Paracet, men tar ofte 2-3 melatonin for å få sove)

Sitat av 420master Vis innlegg
Hva med ren tonic? Jeg ser at det kan tippe begge veier. Men du virker rimelig klar for å slutte, så tenker at det ikke skader å drikke når suget kommer snikende
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tviler på at jeg kan ta meg ei øl når suget kommer uten å havne opp i daglig drikking igjen - på kort tid. Har holdt meg ei uke nå, men skulle jeg tatt meg noe å drikke hver gang suget kommer, kunne jeg fort blitt en skikkelig ‘alkis’ for det gjorde jeg ikke en gang da jeg drakk for ei uke siden - hadde hatt lyst på 8-10 pils til dagen, men tvinget meg selv til å (stort sett) holde meg under en 6-er.

Sitat av LS7 Vis innlegg
Buproprion (Wellbutrin Retard 150 eller 300mg). Et antidepressiva som virker på dopaminreseptorene i hjernen (litt samme som rus) har fungert for meg.
Vis hele sitatet...
Både meg og legen min er skeptiske til de pga bivirkninger og at de kan være farlige å kutte tvert. En kan visst oppleve store depresjoner fordi dopamin (og serotonin?) reseptorene slutter å produsere på egen hånd så lenge en får det tilført unaturlig. Etter at en slutter, vil det ta ei stund før den naturlige produksjonen er optimal igjen - minner mistenkelig om å slutte å drikke! Har vært uten 1 uke nå og føler meg både deppa og trøtt - men vet at det er en overgang og at jeg trolig vil ha det bedre enn på lenge om få uker.
Sist endret av Nysgjerrig 73; 9. mai 2021 kl. 01:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.