View Single Post
Avrusning fra opioder

Denne tråden handler om avrusning fra opiater-mer spesifisert som dolcontin,oxycontin,subutex, heroin og hvordan gjøre det på mest mulig komfortabel måte for la oss si det på denne måten, det å gå av fra desse underrusmidlene er ingen lett sak, når jeg sier underrusmidler så mener jeg rusmidler innenfor som kategeoriseres som opiater.

Heroin

Heroinabstinenser varer alt fra 4-7 dager og i værstefall 14 dager, alt bunner ned til hvor mye man har brukt i forkant, hvor godt kroppen tåler å være rasert av abstinenser, og sefølgelig inntaksmetode, vanligvis bruker det værste å være over innen 3-4 dager.

Dolcontin
Dolcontin: dolcontinabstinenser kan gå hardt for seg det også, derfor-ettersom man bruker et medikament i pilleform, ville det ikke være noe problem å kunne klare å trappe ned på dette over en kort periode enten man får det på resept eller ei. Om man injiserer kan man koke opp løsningen å ta av bittelitt fra pumpa hver gang, bruker man dette oralt hadde jeg anbefalt å gå ned i dosering eller enkelt og greit kuttet opp pillen i fire biter, ta bort en bit for hver gang, det fine med å ta oralt er at man er frisk i 12 timer ettersom dolcontin er extended release(depot).

Oxycontin
Går for det samme som dolcontin, man kan trappe ned på dette alt etter inntaksmåte.


Subutex/subuxone
Her ville jeg gått for den lengste nedtrappingsplanen overhode mulig ettersom halveringstiden på buprenorphine er utrolig langdryg, har du subuxone film kan du enkelt skjære av en liten firkant for hver gang alt etter hvilken dosering du går på, går man på 16mg kan man i utgangspunktet trappe ned 25% av dosering, og husk at det ikke er noen skam i å gå opp i dose igjen om ting skulle bli for ille. Legger ved en lenke til en såkalt taper kalkulator der man enkelt kan taste inn antall milligram man går på, den forteller deg hvor mange dager det kan ta og gir deg også en nedtrappingsplan. Når man kommer ned til 4mg og under er det en god ide å dele opp dosen, en på morgen og en på kveld siden virkningen går fortere ut. Man må trappe enda mer langsomt på 4mg og under.
http://www.helpmegetoffdrugs.com/taper


Fører opp en liste over medikamenter som hjelper mot abstinenser og ubehag

Lyrica 150-300mg en flott nervemedisin som nummer kroppen en god del når det står på som værst, samt fjerner eventuell angst og rastløsebein, for best effekt burde man vente 24-48t før neste dose inntas ellers må man øke dosering for hver gang.

Clonidine/cataprezan blodtrykksmedisin som tar toppene litt, noen synes den fungerer kjempegodt mens andre synes den ikke fungerer i det heletatt, viktig og ikke overskride dosering da man lett kan få blodtrykksfall. Vanlige bivirkninger er svimmelhet når man reiser seg og svært lavt energinivå.

Kratom
Mitragyne speciosa kommer fra et tropisk tre som holder til i sørøst-asia, bladene blir høstet, tørket og knust til et fint pulver, man kan innta det i enten kapsler eller bruke det i te, det finnes flere typer strains men red bali er den som blir brukt til detox, virker som om det er inviduelt når det kommer til dosering og hvor ofte man redoserer, jeg går ut ifra at dosering er på 5-6 gram og at man justerer deretter alt etter behov.
http://cdn.shopify.com/s/files/1/3053/3386/articles/kratom-strains-chart_2048x.png?v=1586558071
Stilnoct 1-2 tabletter for søvn om kveldene, taes over en kortere periode da det er veldig lett å bli innkjørt på dette og andre z-hypnotika forøvrig, etter inntak skal man rett til sengs umiddelbart siden effekten er sterkest og mest nyttig innen et tidsvindu på 30 minutter

Seroquel 50-100mg for søvn,

Imodium Mot diare, ta 1-2 tabletter etter behov

Afipran: Kvalmenedsettende 1-2 tabletter

Orfiril Mot kramper

Magnesium Mot kramper

Neurontin for rastløsebein 300-600mg, kan økes etter behov

Vitaminer og mineraler er utrolig viktig og jeg føler dette undervurderes en del men det hjelper en del på under denne kritiske fasen. Man kan kjøpe berocca brusetabletter på apoteket.

Merk at man trenger ikke å ta alle de oppførte medikamentene på denne listen på en og samme gang det er ment som et forslag, bare skriver under på hva som fungerer effektivt basert på egen erfaring således som medisinsk.